Het goede behouden
Ford heeft geen ingrijpende uiterlijke, dan wel aerodynamische wijzigingen aan de kleinst gemotoriseerde Focus aangebracht. Althans, geen zichtbare maatregelen. Direct achter de grille is een wijziging aan de radiateur aangebracht die het verbruik met 2% drukt, namelijk de verstelbare lamellen van de radiateur. Afhankelijk van de benodigde hoeveelheid koellucht kunnen deze lamellen geopend en gesloten worden. Als er geen stevige bries door de radiateur hoeft te waaien worden de lamellen gesloten, dit drukt de luchtweerstand en dus ook het verbruik.
Tezamen met andere kleine aanpassingen wordt het verbruik - volgens fabrieksopgave - daarmee teruggedrongen tot 1:20 voor de 125 pk versie en 1:21 voor de 100 pk variant. De uitstoot van koolstofdioxide verschilt per carrosserievorm, maar de hatchback brengt 't tot 109 gram per kilometer voor de 100 pk, terwijl 25 pk meer resulteert in 5 gram extra uitstoot per kilometer.
Mooie theoretische waarden, maar wat echt belangrijk is, zijn de praktische kanten van de Focus 1.0 EcoBoost. Wel, die verschillen in niet van de andere hatchbacks, de wagon of sedan. Sterker nog, de kleine driepitter mag van Ford een normale aanhangwagen of caravan trekken. Afhankelijk van de motorisering mag een geremde aanhanger tot 1.000 of 1.200 kg aan de trekhaak gehangen worden.
2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale
2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business
2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line
2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS
2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium
2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium
2013 - Ford Focus Electric Titanium
2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium
2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3
2011 - Ford Focus Sedan 1.6 EcoBoost Titanium