Ford Focus 1.0 EcoBoost

Arnold van Schepen - 12 april 2012

Koppelkromme waterpas

Tijd om te gaan rijden, en voor een goede beoordeling van de reële capaciteiten van de 1.0 EcoBoost stappen we met drie volwassenen aan boord. Na de start valt de stille en trillingsvrije loop van de motor op. De vijfbak van de 100 pk versie schakelt redelijk soepel, maar wat meer gevoel bij het inleggen van de verzetten is wel welkom.
Het motortje blijft tot 3.500 toeren prachtig op de achtergrond aanwezig om vervolgens een mooie driecilinder brom ten gehore te brengen. De schakelindicator geeft het advies om op te schakelen wanneer een hoger verzet overeenkomt met een minimaal toerental van 1.400, het moment waarop het maximale koppel afgegeven wordt.

Zoals verwacht is de Focus met 100 pk geen snelle auto, maar wel een lekker vlotte. De koppelkromme doet zijn naam geen eer aan, de grafiek toont namelijk een rechte lijn van 1.400 tot 4.000 toeren die volkomen waterpas loopt. In de praktijk betekent dit dat het motortje een mooie lineaire acceleratie heeft en dat je vrij vroeg kunt opschakelen. Door het inspirerende motorgeluid, dat in deze versie wat nadrukkelijker aanwezig lijkt dat bij zijn sterkere broer, en het levendige motorkarakter is het leuk om af en toe door te trekken. De vrees dat een honderd pk éénlitertje het alom gewaardeerde onderstel geen recht zou doen is daarmee verleden tijd. Ook met dit motortje is het rijden en sturen als vanouds. Sterker nog, je hebt een stuk minder gewicht onder de motorkap en feitelijk stuurt dat een stuk prettiger.

Op de snelweg scoort de 100 pk motor punten met zijn stille loop, hij draait weliswaar 3.000 toeren bij 120 km/u, maar is dan niet auditief waarneembaar. Een zesde verzet zou het toerental kunnen drukken, maar de lucht- en rolweerstand zouden dan wel eens zwaar kunnen drukken op het prestatiepotentieel bij die snelheid. De keuze van Ford om deze motor met een vijfbak uit te rusten is een begrijpelijke.

100 pk
170 Nm
185 km/h
12,5 s
5,1 (4.8) l/100km
109 g/km
A
22%
€ 20.595
€ 20.595
€ 378 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Skoda Rapid 1.2 TSI Elegance Businessline

  • Skoda Octavia 1.2 TSI Ambition Businessline

  • Nissan Pulsar DIG-T 115 Connect Edition

  • Hyundai i30 1.6 GDI i-Catcher

  • Mazda 3 1.6 CiTD Business

  • Seat Toledo 1.6 TDI Businessline High

  • 2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

  • 2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

  • 2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line

  • 2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS

  • 2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium

  • 2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium

  • 2013 - Ford Focus Electric Titanium

  • 2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

  • 2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3

  • 2011 - Ford Focus Sedan 1.6 EcoBoost Titanium