Fijne zesbak
Vijfentwintig paardenkrachten extra op honderd pk, dat is een slok op een borrel. De sterkste versie van de 1.0 EcoBoost doet zijn werk met voelbaar meer gemak, en gevoelsmatig ook wat stiller. De zesbak schakelt trouwens ook een stuk plezieriger, en is mooi afgestemd op het potentieel van het motorblok. Het is wel zaak om bij het versnellen alle versnellingen te benutten, even doortrekken in zijn drie en meteen door naar de vijf levert een hogere acceleratietijd op dan wanneer je de vierde versnelling meeneemt tijdens het versnellen.
In de productpresentatie presenteert Ford de 1.0 EcoBoost als opvolger van de 1.6 Ti-VCT en we kunnen niet anders concluderen dat de nieuwe een waardige opvolger is. Voor het vaderlandse wegennet is de Focus met de 125 pk 1.0 EcoBoost meer dan adequaat gemotoriseerd en kun je, omstandigheden en wegennet dienende, een lekker potje sturen.
We hebben beide motoriseringen gereden over een afwisselend parcours en daarbij een redelijke indruk gekregen van het verbruik. Met een vlotte rijstijl en drie man aan boord dook de verbruiksmeter van de 125 pk Focus al snel onder de 6 liter op 100 kilometer, in goed Nederlands: rond de 1:17. Neem je de schakelindicator en de aanwijzingen van de Ford Eco Mode indicator in acht, dan moet 1:18 goed te doen zijn.
2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale
2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business
2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line
2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS
2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium
2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium
2013 - Ford Focus Electric Titanium
2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium
2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3
2011 - Ford Focus Sedan 1.6 EcoBoost Titanium