Ford Focus 1.0 EcoBoost

Arnold van Schepen - 12 april 2012

Doordachte motor

In letterlijke zin is Ford's nieuwe driepitter een lichtgewicht, een echt kleintje. De carterpan heeft het oppervlak van een A4'tje. Om de draaiende massa van de inwendige delen te beperken en om het motortje zo compact mogelijk te bouwen heeft Ford de balansassen achterwege gelaten. Om de onbalans te compenseren heeft Ford de contragewichten in het vliegwiel en de distributiepoelie ondergebracht. En het effect mag er zijn: bij stationair toerental loopt de driecilinder nagenoeg trillingsvrij rond. In het interieur is dan ook niets te merken van de stationair draaiende motor.

Om zoveel mogelijk vermogen uit het slagvolume van 999 cc te halen maakt Ford gebruik van variabele kleptiming op de in- en uitlaatnokkenas, directe inspuiting en een kleine turbo. Uiteraard past een grote turbo niet bij een dergelijke motorinhoud, omdat die te traag op gang komt, maar deze turbo is naar verhouding echt klein. Ford heeft hiervoor gekozen vanwege de geringe massatraagheid. Het turbootje komt snel op toeren (tot bij 250.000 omwentelingen per minuut) om de motor met name in het lage toerenbereik van zuurstof te voorzien.

Zoals gezegd is de 1.0 EcoBoost leverbaar in twee vermogensvarianten. De 100 pk-versie is gekoppeld aan de vijfbak (iB5) die bekend is uit de Fiesta en Focus. Het maximale vermogen wordt gegenereerd bij 6.000 toeren per minuut, en tussen 1.400 tot 4.000 toeren is het maximale koppel van 170 Nm voorhanden. Mooie cijfers, de nieuwe driepitter doet in het geheel niet onder voor de atmosferische 1.6 die hij vervangt. De 125 pk versie levert zijn piekvermogen eveneens bij 6.000 toeren, maar zijn maximale koppel is over een iets breder toerenbereik beschikbaar, namelijk tot 4.500 toeren. De sterkste variant heeft ook een hoger koppel, 200 Nm, dankzij een overboost functie. De 125 pk variant is bovendien gekoppeld aan een nieuw ontwikkelde zesbak.

100 pk
170 Nm
185 km/h
12,5 s
5,1 (4.8) l/100km
109 g/km
A
22%
€ 20.595
€ 20.595
€ 378 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Skoda Rapid 1.2 TSI Elegance Businessline

  • Skoda Octavia 1.2 TSI Ambition Businessline

  • Nissan Pulsar DIG-T 115 Connect Edition

  • Hyundai i30 1.6 GDI i-Catcher

  • Mazda 3 1.6 CiTD Business

  • Seat Toledo 1.6 TDI Businessline High

  • 2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

  • 2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

  • 2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line

  • 2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS

  • 2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium

  • 2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium

  • 2013 - Ford Focus Electric Titanium

  • 2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

  • 2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3

  • 2011 - Ford Focus Sedan 1.6 EcoBoost Titanium