Verdedigde merkwaarden
Naast het nieuwe design en de connected infotainment profiteert de Focus van vernieuwde motoren en transmissies. Maar de basis ligt bij het nieuwe onderstel en de carrosserie. De wielophanging voorkomt overhellen in bochten en is bij de Wagon extra berekend op een zwaar beladen kofferbak. In de praktijk blijkt dat je de Focus Wagon niet gauw gek krijgt en met precisie snijden we de vele haarspeldbochten op de testroute aan. Een flink toegenomen torsiestijfheid maakt dat de auto solide de bocht omgaat, terwijl we bij de oude Focus al geen reden tot klagen hadden over het bochtengedrag.
De 1.5 liter EcoBoost driecilinder uit de Fiesta ST is ook in het vooronder van de test-Focus te vinden. In dit geval levert de motor 182 pk en 240 Nm. De motor heeft onderin het toerenbereik al veel kracht, waardoor je ook op de Zuid-Franse heuvelwegen kunt profiteren van veel souplesse en een gemakkelijke versnelling. De nieuwe zesbak past de Focus als een handschoen. Door het snelle oppakken van de motor kun je schakellui rijden, maar als het nodig is gaat het schakelen strak en precies. De motor pakt na een schakelmoment weer soepel op, zodat je snel weer door kunt naar de volgende bocht.
Tijdens een introductie is het lastig om het verbruik te meten, omdat je af moet gaan op wat de boordcomputer doorgeeft. Maar afgaand op het praktijkverbruik dat op het centrale display tussen de tellers wordt weergegeven, kunnen we concluderen dat de driecilinder lekker zuinig is. Zelfs met sportief rijden op de Franse weggetjes met veel hoogteverschillen, geeft de computer uiteindelijk een verbruik van 6,5 liter op 100 kilometer aan. De Focus Wagon lijkt dus een echt zuinigheidswonder te zijn, hoewel we dat na een uitgebreidere test pas met zekerheid kunnen zeggen.
Zowel de 1.0 als de 1.5 EcoBoost maakt gebruik van cilinderuitschakeling. Tijdelijk draait de motor dan op twee cilinders, wat natuurlijk een lager brandstofverbruik realiseert. Dit uitschakelen gaat ongemerkt en geeft ook geen verstoring in het motorgeluid.
Skoda Octavia Kombi 1.5 TSI First Edition
Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid Business Intro Sport
Kia Ceed Sportswagon 1.4 T-GDi DCT7 ExecutiveLine
Kia ProCeed 1.5 T-GDi DCT7 GT-Line
Renault Mégane Estate 1.6 dCi 130 GT-Line
Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI DSG-7 FR Launch Edition
Peugeot 308 SW 1.2 PureTech EAT8 Allure
Seat Leon ST 2.0 TDI X-PERIENCE
Hyundai i30 Wagon 1.4T DCT Premium
Seat Leon ST Cupra 2.0 TSI Cupra 280
MINI Clubman Cooper D Chili
Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 7-DSG Ambition Business
2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale
2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business
2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS
2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium
2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium
2013 - Ford Focus Electric Titanium
2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium
2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3
2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost
2011 - Ford Focus Sedan 1.6 EcoBoost Titanium