Makkie
Als klap op de vuurpijl raakte de Golf ook nog eens zo'n 100 kg kwijt, dankzij de toepassing van lichtgewicht materialen. Ter vergelijking: het gewicht van de nieuwe Golf evenaart nu dat van de vierde generatie, die tot pakweg elf jaar geleden werd verkocht en met wie de ‘VII’ optisch ook opvallend veel deelt. Als je bedenkt dat de 122 pk instap-1.4 al weinig moeite had met de zwaardere Golf VI, is het een inkoppertje dat de door ons geteste 140 pk sterke variant - in onze testauto helaas nog zonder cilinderuitschakeling - van diezelfde 1.4 TSI helemaal een makkie moet hebben aan de nieuwe, lichtere Golf. De droge cijfers bevestigen dat: 0 tot 100 doet de Golf in 8,4 seconden en pas bij 212 km/h is de koek op.
Wat vooral opvalt, is de souplesse waarmee de 1.4 de Golf in beweging krijgt. Al bij 1.500 rpm staat het maximale koppel van 250 Nm ter beschikking en daardoor hoeft de motor eigenlijk nooit naar adem te happen. Het gemak waarmee de TSI op het gaspedaal reageert, is zó overtuigend dat je geen moment behoefte hebt aan grotere vermogensreserves. De razendsnel en onmerkbaar schakelende DSG-transmissie draagt daaraan bij door de motor in de meest gunstige - lage - toeren te houden en daarmee de flippertjes achter het stuurwiel overbodig te maken. Helaas wordt het goede huwelijk tussen de TSI en de DSG wel overschaduwd door een stevig brandstofverbruik. Vooral voor de particuliere rijder is het een uitkomst dat de 1.4 TSI sinds kort ook met twee uitgeschakelde cilinders vooruit kan...
2021 - Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business
2020 - Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style
2016 - Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline
2015 - Volkswagen Golf GTE
2014 - Volkswagen e-Golf
2014 - Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI DSG Highline
2014 - Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline
2013 - Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Performance
2013 - Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline
2012 - Volkswagen Golf Cabrio 2.0 TSI GTI