Dubbel gevoel
Tot slot rijst de vraag wat de 1.6 ciTD er van bakt in de 1.400 kilo zware Mazda 5. Om kort te gaan: het houdt niet over. De motor bouwt zijn vermogen mooi lineair op, maar blinkt niet uit door vermogen. Met enkel de bestuurder aan boord gaat het prima, maar zijn alle zitplaatsen bezet door volwassenen, dan is deze diesel een maatje te klein. Het gros van de testkilometers werd afgelegd met slechts ondergetekende aan boord. Volgens de boordcomputer bedroeg het verbruik 7,3 liter per honderd kilometer. Maar na het aftanken bleek dit te pessimistisch: 6,8 liter was het werkelijke verbruik. Niet gek, maar het wijkt teveel af van de opgegeven 5,2 liter. Na een week sturen in de Mazda 5 overheerst een dubbel gevoel. Het concept is goed uitgekiend; hij rijdt erg goed, is geweldig praktisch en veilig. Maar de uitvoering van het concept laat ruimte voor verbetering. Mazda lijkt vergeten dat we de meeste tijd ín de auto doorbrengen en juist op die plek zitten de verbeterpunten, vooral wat het materiaal en kleurgebruik betreft. Totdat Mazda deze punten aanpakt, wellicht als de Sky Active motoren in de 5 komen, is deze auto een goede keuze voor praktisch ingestelde, bovengemiddeld grote gezinnen, die veel kilometers maken en zich qua uiterlijk van de massa willen onderscheiden. En een beetje bochtenwerk niet schuwen.
- Zeer praktisch interieur
- Wegligging
- Schuifdeuren
- Motor is net aan
- Materiaalgebruik interieur
- Geen start/stop systeem
Renault Scénic 1.5 dCi 110 Privilège
Renault Grand Scénic TCe 130 Dynamique
Volkswagen Touran 1.2 TSI Trendline
Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDI Business
Toyota Verso 1.8 VVT-i Panoramic Business
Ford C-Max 1.0 125pk Titanium
Seat Altea XL Stationwagon 2.0 TDI Style
Citroën Grand C4 Picasso 1.6 e-HDi EGS Ligne Business
Toyota Prius Wagon 1.8 Full Hybrid Aspiration
Chevrolet Orlando 1.8 LTZ
Toyota Verso 1.8 VVT-i Aspiration 7P CVT
Kia Carens 1.7 CRDi 136pk Super Pack