Mazda 5 1.6 ciTD Business

Arnold van Schepen - 19 september 2011

Eigenzinnig uiterlijk

"Onze" 5 is voorzien van Mazda's 1.6 ciTD diesel, nauw verwant aan de 1.6eHDi in de Peugeot 308 die we kortgeleden testten. Een fijne motor die er in zou moeten slagen om in elk geval de aandacht van de zakelijke rijder te trekken. Qua uiterlijk trekt de Mazda 5 in elk geval de aandacht, de "Nagare" designtaal voorkomt dat de auto als muurbloempje door het leven gaat. De uitgesproken lijnen en glooiingen op de flanken zorgen ervoor dat de 5 onmiddellijk als Mazda herkenbaar is en niet verward wordt met enig ander merk. Dat geldt ook voor het front, de motorkap loopt door tot tussen de koplampen om vervolgens te eindigen bij de brede muil die we kennen van de Mazda 3. De achterzijde is echt Aziatisch en enigszins anoniem. Het is dat de merknaam er op staat, want vanuit deze hoek zou het net zo goed een Toyota Previa kunnen zijn. Toch heeft het kofferklep een sterke troef: hij is ontzettend breed en opent erg hoog. De stahoogte onder de geopende klep is ruim twee meter, je kijkt dan een fikse bagageruimte in. Met de achterste (optionele) stoeltjes neergeklap bedraagt de kofferruimte 780 liter. Gooi je de achterbank ook plat, dan slikt de 5 maar liefst 1.485 liter. Wanneer de achterste stoelen in gebruik zijn, blijft er nog 112 liter over. Een zevenkoppige huishouding heeft voor vakantietrips een dakkoffer, of een aanhanger nodig. Net als de vorige 5 heeft de nieuwe schuifdeuren, van zijn directe concurrenten heeft alleen de Ford Grand C-Max ze ook. In de praktijk zijn ze dermate praktisch, dat het je eigenlijk verwondert dat ze niet meer toegepast worden. Het wordt snel duidelijk dat Mazda gepoogd heeft een praktische en bruikbare auto op de weg te zetten, en vanaf de buitenkant bekeken kunnen we constateren dat die missie tot zover geslaagd is.

115 pk
270 Nm
180 km/h
13,7 s
7,0 (5.2) l/100km
138 g/km
G
22%
€ 25.490
€ 30.485
€ 559 / maand
€ 358 - € 383 / kwartaal
  • Renault Scénic 1.5 dCi 110 Privilège

  • Renault Grand Scénic TCe 130 Dynamique

  • Volkswagen Touran 1.2 TSI Trendline

  • Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDI Business

  • Toyota Verso 1.8 VVT-i Panoramic Business

  • Ford C-Max 1.0 125pk Titanium

  • Seat Altea XL Stationwagon 2.0 TDI Style

  • Citroën Grand C4 Picasso 1.6 e-HDi EGS Ligne Business

  • Toyota Prius Wagon 1.8 Full Hybrid Aspiration

  • Chevrolet Orlando 1.8 LTZ

  • Toyota Verso 1.8 VVT-i Aspiration 7P CVT

  • Kia Carens 1.7 CRDi 136pk Super Pack

  • 2009 - Mazda 5 2.0 CiTD Business

  • 2006 - Mazda 5 1.8i Executive