Doorgeslagen?
Na lang de kat uit de boom te hebben gekeken, trad Volkswagen in 2003 met de Touran als één van de laatste grote merken toe tot het midi-MPV-segment. En met succes, want het model heeft het de afgelopen jaren zeer verdienstelijk gedaan. In 2006 kreeg de Touran een tussentijdse opfrisbeurt en onlangs werd 'ie opnieuw gefacelift. Het design sluit nu weer mooi aan op dat van succesmodellen als de Polo en de Golf. Maar daar houdt de overeenkomst met deze modellen niet op. Sterker nog: de meest interessante overeenkomst ligt onder de motorkap. Met de 1.2 TSI uit de Polo en de Golf in het vooronder mag de Touran zich namelijk de enige MPV met 20% bijtelling noemen. Op papier klinkt dat aantrekkelijk, maar is Volkswagen niet een beetje doorgeslagen met downsizing? Wij namen de proef op de som.

Renault Scénic 1.5 dCi 110 Privilège

Mazda 5 1.6 ciTD Business

Chevrolet Orlando 1.8 LTZ

Renault Grand Scénic TCe 130 Dynamique

Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDI Business

Toyota Verso 1.8 VVT-i Panoramic Business

Ford C-Max 1.0 125pk Titanium

Seat Altea XL Stationwagon 2.0 TDI Style

Citroën Grand C4 Picasso 1.6 e-HDi EGS Ligne Business

Toyota Prius Wagon 1.8 Full Hybrid Aspiration

Toyota Verso 1.8 VVT-i Aspiration 7P CVT

Kia Carens 1.7 CRDi 136pk Super Pack



