Ruim(t)e mogelijkheden
Eigenlijk heeft de Mazda 5 geen achterbank. Direct achter de voorstoelen zijn twee volwaardige stoelen geplaatst waarvan de zitting naar voren openklapt. Aan de linker stoel is de middelste zitplaats bevestigd. Is die - oncomfortabele - zitplaats overbodig, dan klap je de zittingen van de beide naburige stoelen voorover; de middelste zitting verdwijnt onder de linker zitting, terwijl uit de rechter zitting een opbergvak annex bekerhouder omhoog geklapt kan worden. In onze testauto bleek deze constructie niet erg degelijk, het stalen scharniermechanisme en de kunststof houder zijn niet voor de eeuwigheid aan elkaar verbonden. Dit geheel kan ook achterwege gelaten worden, in dat geval kan de rugleuning van de middelste zitting omgeklapt worden en als armleuning dienen. Deze kan op zijn beurt weer opzij geklapt worden waardoor tussen de stoelen een doorloop naar de achterste stoelen ontstaat. Het opklappen van die stoelen is door Mazda's Karakuri systeem kinderlijk eenvoudig. Bovendien is het aardig uit te houden op die zitplaatsen.
Wat wel jammer is, is dat Mazda weinig keuze biedt aan interieur- en bekledingskleuren. Het is allemaal zwart wat de klok slaat, in combinatie met de getinte ramen is het achterin een donkere boel. Maar als je het door een praktische bril wilt bekijken: de bekleding is van een sterke stof gemaakt waarop je vlekken niet snel ziet en die bovendien goed schoon te maken is. Dat geldt ook voor de kunststof panelen: vochtig doekje erover en schoon is het...
Wat overigens wel bijdraagt aan de sfeer in de auto is de audio-installatie. Voor een standaard systeem heeft deze een opvallend goede geluidskwaliteit. De Mazda heeft zo nog een aantal kenmerken die op het oog zo simpel lijken, maar die door de productontwikkelaars tegenwoordig wel eens vergeten worden. Zo is de draaicirkel kleiner dan je aanvankelijk zou denken, bovendien is de carrosserie naar achteren goed te overzien. De achterste zijruiten bieden, ondanks de forse D-stijl, goed zicht. Deze beide factoren geven bestuurders met wat minder zelfvertrouwen toch het gevoel "in control" te zijn. Wat dan wel weer jammer is, is dat parkeersensoren aan de voorzijde niet leverbaar zijn, en comfortknipperlichten (1 tik, 3 knippers) ook ontbreken.
Renault Scénic 1.5 dCi 110 Privilège
Renault Grand Scénic TCe 130 Dynamique
Volkswagen Touran 1.2 TSI Trendline
Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDI Business
Toyota Verso 1.8 VVT-i Panoramic Business
Ford C-Max 1.0 125pk Titanium
Seat Altea XL Stationwagon 2.0 TDI Style
Citroën Grand C4 Picasso 1.6 e-HDi EGS Ligne Business
Toyota Prius Wagon 1.8 Full Hybrid Aspiration
Chevrolet Orlando 1.8 LTZ
Toyota Verso 1.8 VVT-i Aspiration 7P CVT
Kia Carens 1.7 CRDi 136pk Super Pack