Ford Focus 1.6 TDCi ECOnetic Trend

Michel van Breugel - 25 augustus 2008

A-label

De zin of onzin van een zuinige uitvoering in een modellenlijn lijkt tegenwoordig niet meer belangrijk. De vraag is eerder wie doet er wel en wie doet er niet mee in de strijd om zoveel mogelijk A-label auto’s aan te bieden aan de consument. Ook Ford heeft voor deze nieuwe inslag gekozen en gaat met zijn ECOnetic modellen proberen de consument te kunnen overtuigen. In de gereden Focus ECOnetic worden deze extra gunstige cijfers gerealiseerd door de bestaande en beproefde dieseltechnologie te combineren met enkele maatregelen om het verbruik verder te reduceren. De Ford Focus is de eerste Ford die als ECOnetic op de markt wordt gebracht, later dit jaar worden ook ECOnetic versies van de Mondeo en de nieuwe Fiesta geïntroduceerd.

De tijd lijkt steeds sneller te gaan, ook deze langere periode waarmee wij met de Focus ECOnetic hebben gereden. In deze vier weken zijn diverse zaken in het daglicht komen te staan over deze auto. Laten we beginnen met de degelijkheid van deze Duitser, die op een hoog niveau staat. Een compliment is dit zeker waard en van wat rammeltjes en kraakjes is dan ook absoluut geen enkele sprake. Het interieur is ergonomisch ingedeeld en een ieder kan vinden wat hij of zij zoekt. De afwerking is dik in orde, waarbij we alleen kleine kanttekeningen zetten bij het zitmeubilair. Over het weggedrag kunnen we kort en krachtig zijn: was elke middenklasser maar zo. Het is en blijft de nummer één in deze klasse. De bekende krachtbron is nog best krachtig en redelijk flexibel, het verbruik daarin tegen is een pluim waard. Maar na een testperiode van 3.915km is het natuurlijk de vraag of de ECOnetic een echte aanvulling is in het gamma van de Focus. Het verbruik is, volgens fabrieksopgave, door de diverse aanpassingen gedaald met 0,2 liter per 100km. Naar ons idee is dit toch wel erg weinig, daarbij is de ECOnetic € 475.- duurder dan de “normale” Focus 1.6 TDCi Trend. Met de huidige brandstofprijzen (€1,36/l) zou dit prijsverschil dus pas na 175.000 kilometer zijn terugverdiend in de ECOnetic. Hoe goed Ford ook zijn best doet met de ECOnetic, wij zouden toch gewoon voor de “normale” 1.6 TDCi kiezen welke óók gewoon het A-label bij zich mag dragen, en wél gewoon in elk uitrustingsniveau te bestellen is!

  • Comfortabel en sportief onderstel
  • Perfecte besturing
  • Waar voor je geld
  • Slechts vijf versnellingen
  • Beperkte stoelverstelling
  • Weinig kracht onder 1.800tpm
109 pk
240 Nm
188 km/h
10,9 s
5,7 (4.3) l/100km
115 g/km
E
22%
€ 19.075
€ 27.835
€ 510 / maand
€ 324 - € 346 / kwartaal
  • Subaru Impreza 2.0R Luxury

  • Seat Leon 2.0 TDI Stylance

  • Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 145 MIVEC Intense

  • Chevrolet Cruze 2.0D LTZ

  • Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive

  • Hyundai i30 1.6 CRDi VGT HP i-Catcher

  • Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance

  • Fiat Bravo 1.9 Multijet Edizione Prima

  • Skoda Octavia 2.0 TDI Ambition Business Line

  • 2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

  • 2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

  • 2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line

  • 2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS

  • 2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium

  • 2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium

  • 2013 - Ford Focus Electric Titanium

  • 2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

  • 2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3

  • 2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost