Ford Focus 1.6 TDCi ECOnetic Trend

Michel van Breugel - 25 augustus 2008

Fijngeslepen

De “bodylift”, zoals Ford deze nieuwste wijziging van de Focus noemt, blijft niet bij iedereen onopgemerkt. Menigeen zou bijna denken dat er een compleet nieuw model staat. Het zijn echter vooral uiterlijke wijzigingen waarmee deze compacte middenklasser zijn tweede levensfase ingaat, maar daarover later meer. De opdracht van de ontwerpers is in ieder geval duidelijk geweest: laat de Focus zo veel mogelijk één worden met zijn broer, de Mondeo. En het moet gezegd worden; de ontwerpers hebben hun huiswerk goed gedaan. Vooral het front toont diverse overeenkomsten. Dat vinden wij goed nieuws, want dat maakt de voorkant een stuk dynamischer dan zijn vorige aanzicht. Het “New-Edge” design is dan ook aan de zijkant van de tekentafel geschoven waarmee vooral de Ford Ka destijds mee voorop liep.

Het huidige model van de Focus heeft niet meer de typerende, dikke wielkasten die bij de eerste generatie Focus juist zo opvielen. Bij de ECOnetic is het wel opmerkelijk dat de wagen dichter bij het asfalt ligt, wat toch een sportievere toon brengt. De wieldoppen doen je dit echter weer snel vergeten, het design daarvan is niet bepaald om over naar huis te schrijven. Echter zijn deze zo dicht mogelijke gemaakt, noodzakelijk voor een lagere luchtweerstand.

De achterzijde lijkt nog het meest op de Focus zoals iedereen die kent uit eind jaren ’90. Echter is ook de achterzijde niet onder de veranderingen vandaan gekomen. Het meest in het oog springend zijn de achterlichtunits welke voortaan LED-verlichting meekrijgt. Het geheel zorgt ervoor dat de Focus weer een aantal jaren meekan en vooral belangrijk voor het zakelijke segment, een moderne uitstraling heeft.

De Focus is dan wel gebuisd op de looks, op de afwerking en assemblage valt niets aan te merken. De panelen sluiten haarfijn bij elkaar aan en er kan nauwelijks wat op de materiaalkeuze aangemerkt worden. Fraai zijn ook de vele delen die de fabrikant in meegespoten kleur op de auto aanbrengt. Denk aan de bumpers, zijskirts en spiegels. De achterspoiler is daarentegen helaas in zwart, en goedkoop ogend, plastic uitgevoerd.

109 pk
240 Nm
188 km/h
10,9 s
5,7 (4.3) l/100km
115 g/km
E
22%
€ 19.075
€ 27.835
€ 510 / maand
€ 324 - € 346 / kwartaal
  • Subaru Impreza 2.0R Luxury

  • Seat Leon 2.0 TDI Stylance

  • Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 145 MIVEC Intense

  • Chevrolet Cruze 2.0D LTZ

  • Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive

  • Hyundai i30 1.6 CRDi VGT HP i-Catcher

  • Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance

  • Fiat Bravo 1.9 Multijet Edizione Prima

  • Skoda Octavia 2.0 TDI Ambition Business Line

  • 2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

  • 2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

  • 2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line

  • 2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS

  • 2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium

  • 2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium

  • 2013 - Ford Focus Electric Titanium

  • 2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

  • 2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3

  • 2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost