ECOnetic genaamd
Zoals we eerder hadden gemeld is dit de eerste ECOnetic versie die Ford op de markt brengt. Deze versie van de Focus is gebaseerd op de 1.6 TDCi Trend en is leverbaar als vijfdeurs hatchback en als station uitvoering. Deze keuze is voor Ford vrij eenvoudig: het zijn de meest verkochte carrosserievarianten van het model. De aanpassingen die Ford heeft gedaan op de ECOnetic bedraagt: een aanpassing aan de stuurbekrachtiging, verbeterde aerodynamica om de luchtweerstand te verlagen, 195/65R15-banden met lage rolweerstand, dichte wieldoppen ook voor de aerodynamica, nieuwe transmissieolie met lagere viscositeit, het verlagen van de wielophanging (vóór met 10mm en achter met 8mm) en het wijziging van voorspoiler (bumper), achterspoiler, zijskirts en benedengrill om de luchtweerstand verder te verlagen.
Door banden in de maatvoering 195/65R15 te monteren is de rolweerstand verder afgenomen. Op motorisch gebied zijn eveneens diverse wijzigingen doorgevoerd zoals een herkalibratie van de motormodule. Ook is de elektrische servopomp opnieuw afgesteld waardoor het stroomverbruik, en dus ook het brandstofverbruik, is afgenomen. Ford heeft de overbrengingsverhoudingen van de transmissie niet gewijzigd zoals veel concurrenten wel hebben gedaan. Gedurende de testperiode is hier wel uit gekomen dat een zesversnellingsbak beter bij het karakter van deze Focus zou passen dan de toegepaste vijfversnellingsbak. De verhoudingen zijn simpelweg te lang waardoor het vermogen van de Focus ver weg is weggestopt, juist wanneer je het nodig heb. De kortere verzetten van een zesbak zouden dit uit de weg kunnen gaan. Zo zijn bij optrekken uit stilstand meer toeren vereist dan van een diesel verwacht zou worden.
Subaru Impreza 2.0R Luxury
Seat Leon 2.0 TDI Stylance
Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 145 MIVEC Intense
Chevrolet Cruze 2.0D LTZ
Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive
Hyundai i30 1.6 CRDi VGT HP i-Catcher
Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance
Fiat Bravo 1.9 Multijet Edizione Prima
Skoda Octavia 2.0 TDI Ambition Business Line
2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale
2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business
2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line
2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS
2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium
2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium
2013 - Ford Focus Electric Titanium
2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium
2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3
2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost