Een kwestie van gevoel
Tijdens het rijden bekruipt het gevoel dat de i30 heel vergelijkbaar is met de Opel Astra. Zitpositie, rijeigenschappen, keuze mogelijkheden voor de stoelbekleding en het gewichtsgevoel laten zich allemaal vergelijken met de Astra. Dit is natuurlijk een gevoel en geen feitelijkheid, maar zo vreemd is het niet, want waar stond ook al weer het ontwikkelingscentrum voor deze auto? Juist in Rüsselsheim. En waar komt de Opel vandaan? Inderdaad ook uit het Zuid-Duitse Rüsselsheim. Bewust of onbewust heeft de i30 een hoog Opel-gehalte gekregen..
Het allergrootste verschil met de Kia Cee’d is de lengte van het garantietermijn. Daar waar Kia met zeven jaar garantie adverteert, geeft de Hyundai maar drie jaar. Het zou voor veel kopers een doorslaande reden zijn bij hun keuze. Vooral personen die een auto helemaal oprijden hebben hier baat bij. Maar er zijn ook mensen die niet zo lang doen met hun auto. Waarom de i30: Hij is speelser en origineler getekend dan zijn evenknie. Qua prijs ontlopen ze elkaar nauwelijks, de Cee’d met dezelfde motor als de onze, kost slechts €200 meer. Bij andere motoren en uitvoeringen kantelt de weegschaal weer anders.
- ESP standaard op alle uitvoeringen
- Origineel uiterlijk
- Zuinig
- Stuurt soms te zwaar
- Display overdag matig afleesbaar
- Parkeersensoren niet in lakkleur
2020 - Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI N2
2018 - Hyundai i30 Wagon 1.4T DCT Premium
2017 - Hyundai i30 1.0 T-GDI First Edition
2015 - Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi Business Edition
2013 - Hyundai i30 1.6 GDI i-Magine
2012 - Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi i-Catcher
2012 - Hyundai i30 1.6 GDI i-Catcher
2009 - Hyundai i30 CW 1.4 CVVT DynamicVersion Blue
2009 - Hyundai i30 CW 1.6 CRDi VGT HP StyleVersion