Hyundai i30 1.6 CRDi VGT HP i-Catcher

Dennis van 't Kruis - 28 september 2007

Puur Europees

Aan de i30 zit een Nederlands tintje; Als hoofd productplanning - bij Hyundai Motor Technical Center Europe in het Duitse Rüsselsheim - stond de Nederlander Hans van Gent aan de basis van de ontwikkeling van de deze auto. Volgens Hyundai is de i30 een honderd procent Europees product; hij is namelijk ontwikkeld, ontworpen, beoordeeld en getest op dit continent. Vanaf 2009 wordt de auto in Europa gebouwd, als men klaar is met de bouw van de nieuwe fabriek in Tsjechië. Tot de oplevering van die fabriek komen de auto’s uit Korea. Zelf plaatst Hyundai deze auto in het zwaar bevochten C-segment tussen auto als de Ford Focus, Opel Astra, Volkswagen Golf, Renault Megane, Toyota Auris, Peugeot 307 en de Kia Cee’d. De pijlen worden zelfs gericht op de onderzijde van het D-segment. Met deze nieuweling heeft Hyundai eenzelfde troef in handen als dochter onderneming Kia met de Cee’d, die technisch gezien hetzelfde is. Dat is ook een auto waarmee het merk van zich wil laten spreken. Met deze auto wil ook Hyundai zich ontdoen van het vermeende imago waarmee Koreaanse auto in deze klasse te kampen hebben.

Een verschil met de Cee’d is dat de Kia, met zijn overduidelijk Japanse styling, zich vooral richt op de Japanse concurrenten. De i30 heeft nog steeds een typisch Koreaanse neus, die als familiegezicht gezien kan worden, maar heeft verder een veel meer Europese uitstraling. Volgens sommigen zou hij zelfs lijken op de BMW 1 Serie, maar die vergelijking gaat vrij snel mank als je beide auto’s naast elkaar zet. Het enige dat je enigszins zou kunnen vergelijken met de auto uit Beieren is het deel van de achterklep waar bij de Hyundai het logo met de handgreep is bevestigd. Dat deel lijkt, als je op een afstand staat en door je wimpers kijkt, op hetzelfde deel op de 1 Serie. De rest is anders, gelukkig wel. Toch is er wel een connectie met het Duitse merk; European Chief Designer Thomas Bürkle, was eerder werkzaam bij BMW en heeft daar gewerkt aan de 1 Serie.

De achterzijde is veel opvallender dan die van de Cee’d. De Kia zou je kunnen verwarren met een Auris of een Corolla, maar dat zal je met een i30 niet zo snel gebeuren. De i30 oogt veel minder bescheiden met zijn grote koplampen en achterlichten en de scherpe lijnen, die her en der op de auto terugkomen. De belijning in combinatie met de uitgebouwde wielkasten benadrukken de sportieve uitstraling. De velgen op de testauto zijn standaard op de i-Catcher uitvoeringen en werken goed samen met de rode kleur om de auto te laten opvallen. Vreemd is het feit dat de parkeersensoren niet in de kleur van de bumper zijn meegespoten. De velgen vallen vooral op door de combinatie van het lichtmetaal en de chroomaccenten. Ze ogen daardoor alsof ze erg duur zijn. In werkelijkheid blijken de chroomdelen kunststof inzetstukken te zijn.

115 pk
255 Nm
188 km/h
11,6 s
5,3 (4.7) l/100km
125 g/km
G
22%
€ 16.995
€ 26.795
€ 491 / maand
€ 324 - € 346 / kwartaal
  • Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive

  • Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 145 MIVEC Intense

  • Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance

  • Seat Leon 1.9 TDi Stylance

  • Ford Focus 1.6 TDCi ECOnetic

  • 2020 - Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI N2

  • 2018 - Hyundai i30 Wagon 1.4T DCT Premium

  • 2017 - Hyundai i30 1.0 T-GDI First Edition

  • 2015 - Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi Business Edition

  • 2013 - Hyundai i30 1.6 GDI i-Magine

  • 2012 - Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi i-Catcher

  • 2012 - Hyundai i30 1.6 GDI i-Catcher

  • 2009 - Hyundai i30 CW 1.4 CVVT DynamicVersion Blue

  • 2009 - Hyundai i30 CW 1.6 CRDi VGT HP StyleVersion