Veel kwaliteitsgevoel
Binnen in de auto is de grootste verbetering te zien voor een auto uit de klasse. Het is Hyundai gelukt om een hoog kwaliteitsgevoel te creëren. De knoppen voelen stevig en robuust aan. De enige uitzondering is de versnellingspookknop; die voelt erg licht aan alsof hij hol is. Het is natuurlijk erg gemakkelijk om er goed uit te zien als je er een beetje geld tegenaan hebt gegooid. Onze testauto is voorzien van het i-Catcher pakket. Dat is €5.500 meer dan de gelijkgemotoriseerde ActiveVersion en maar liefst €6.300 meer dan de basisdiesel in de laatstgenoemde uitvoering. Die uitvoeringen ogen minder luxe dan onze hoofdrolspeler, maar net als bij de Cee’d zijn alle materialen van goede kwaliteit. De klokkenwinkel achter het stuur is simpel en overzichtelijk gehouden en straalt rustgevend blauw licht uit. Het display van de boardcomputer dempt uit zichzelf als de lichten worden ontstoken. Overdag heeft dat helaas als gevolg dat het display moeilijk afleesbaar wordt.
Over de met leer overtrokken stoelen valt weinig te klagen. Het zijn prima zetels die het lichaam goed vasthouden. Achterin zit je net zo riant. Been- en hoofdruimte zijn ruimschoots aanwezig. Voor de achterpassagiers is er elektrische bediening van de achterramen.. Er zijn nog steeds fabrikanten te vinden die in deze prijsklasse de achterpassagiers laten werken. Het leer geeft een duidelijke meerwaarde aan het interieur, maar met de stoffen bekleding is het ook niet bepaald behelpen. De dessins zijn bescheiden en geven vooral rust. Dit dessin is afhankelijk van de uitvoering die je kiest, vervolgens kun je kiezen tussen zwart (Charcoal Black) en donkerbruin (Dark Choco Brown). Deze gekozen kleur komt in alle gevallen terug op het dashboard. Met zijn zwarte bekleding oogt het interieur van de testauto donker en zwaar. Het effect van de keuze voor het alternatief is immens, buiten het feit dat de uitstraling veel lichter wordt, blijkt de bruine kleur vooral mee cachet te geven. De kofferruimte is vergelijkbaar met de meeste concurrenten met 340 liter aan inhoud. Daarmee nestelt hij zich tussen de andere deelnemers in het startveld. Als je meer wilt vervoeren, heb je na het omklappen van de achterbank de beschikking over 1250 liter.
2020 - Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI N2
2018 - Hyundai i30 Wagon 1.4T DCT Premium
2017 - Hyundai i30 1.0 T-GDI First Edition
2015 - Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi Business Edition
2013 - Hyundai i30 1.6 GDI i-Magine
2012 - Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi i-Catcher
2012 - Hyundai i30 1.6 GDI i-Catcher
2009 - Hyundai i30 CW 1.4 CVVT DynamicVersion Blue
2009 - Hyundai i30 CW 1.6 CRDi VGT HP StyleVersion