Hyundai i30 1.6 CRDi VGT HP i-Catcher

Dennis van 't Kruis - 28 september 2007

Rijcomfort

De motor die in onze testauto ligt is de 1.6 CRDi HP met 115 pk bij 4.000 tpm en 255 Nm tussen 1.900 en 2.750 tpm, goed voor een nul naar honderd tijd van 11.6 seconden. Over de acceleratie zelf is weinig nieuws te vertellen, dat gaat op dezelfde manier als bij elke andere geblazen diesel. Na een korte overdenking begint een al maar sneller wordende voorwaartse beweging. Het geproduceerde geluid is bescheiden, al is het niet echt stil te noemen. Het rijcomfort ligt op een hoog peil. Dat merk je vooral op matig onderhouden wegen, alwaar je weinig meekrijgt van de gesteldheid van de weg. Alleen diepe kuilen en dwarsrichels komen bij de passagiers terecht. In snelle bochten voel je dat de carrosserie iets meer overhelt dan zijn Kia-broertje, maar dat heeft weinig gevolgen voor het bochtengedrag. De stuurbekrachtiging doet op snelheid maar beperkt mee. Dit geeft het idee dat je tijdens een sportieve bui hard moet werken. Al met al is het heel vergelijkbaar met de Opel Astra, voordat je bij die auto de sportknop hebt ingedrukt.

Tijdens het schakelen voel je raderen in de versnellingsbak bewegen na de opdracht van je hand. Het verplaatsen van de pook gaat niet hakeriger, maar zeker ook niet zijdezacht. Het gedrag in de file – heel belangrijk tegenwoordig - is heel goedmoedig. Vooral in de eerste versnelling rolt de auto rustig naar voren. Wanneer de rij auto’s wat snelheid krijgt en je om die reden een versnelling hoger de aandrijving zoekt, dan voel je direct dat het net even te snel gaat voor een ritje in de file. Het is nodig om dan regelmatig bij te remmen om geen contact te maken met je voorganger. De fabrieksopgave voor het verbruik is 4,7 l/ 100 km. Tijdens de testperiode kwamen wij uit op een heel nette 5,3 l/ 100km. En daar hebben we niet eens onze best voor hoeven te doen. De gebruikte rijstijl wisselde tussen normaal met het verkeer meerijden tot een ritje waarbij er heel sportief werd gereden.

De i30 is te verkrijgen met drie benzine motoren en drie diesel motoren. Bij de benzine versie zorgen een 1.4 (109 pk), een 1.6 (122 pk) en een 143 pk sterke 2.0 voor de aandrijving. De twee laatste zijn ook verkrijgbaar met een automatische versnellingsbak. Naast de figurerende 1.6 HP diesel zijn er nog twee diesels beschikbaar. De lichtste is de 1.6 LP met 90 pk en de topper is een beul met 140 pk. HP en LP staat voor High Power en Low Power. Buiten de pk waarde zit het verschil ook in de Newtonmeters. De LP-versie levert 235 Nm tussen 1.900 en 2.500 tpm. De acceleratietijd is flink langer dan die van de HP; pas na 14,9 seconden wordt de 100 km/h bereikt. De 2.0 liter diesel is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Door de 304 Nm bij 1.900 tpm is deze motor 1.3 seconden eerder op de honderd dan de 1.6i HP. Een automaat is bij de diesels alleen leverbaar op de middelste motor. De prijzen beginnen vanaf € 16.995. Onze testauto mag voor € 26.795 van eigenaar verwisselen.

115 pk
255 Nm
188 km/h
11,6 s
5,3 (4.7) l/100km
125 g/km
G
22%
€ 16.995
€ 26.795
€ 491 / maand
€ 324 - € 346 / kwartaal
  • Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive

  • Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 145 MIVEC Intense

  • Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance

  • Seat Leon 1.9 TDi Stylance

  • Ford Focus 1.6 TDCi ECOnetic

  • 2020 - Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI N2

  • 2018 - Hyundai i30 Wagon 1.4T DCT Premium

  • 2017 - Hyundai i30 1.0 T-GDI First Edition

  • 2015 - Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi Business Edition

  • 2013 - Hyundai i30 1.6 GDI i-Magine

  • 2012 - Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi i-Catcher

  • 2012 - Hyundai i30 1.6 GDI i-Catcher

  • 2009 - Hyundai i30 CW 1.4 CVVT DynamicVersion Blue

  • 2009 - Hyundai i30 CW 1.6 CRDi VGT HP StyleVersion