Zicht in de duisternis
De 508 SW is duurder geworden dan zijn voorganger. De HYbrid komt nog net niet in het vaarwater van de Passat GTE, maar zit daar niet ver vanaf. Onze testauto zit als Blue Lease Allure behoorlijk goed in de opties. Standaard beschikt deze line onder meer over Full-LED koplampen, een draadloze telefoonlader, Keyless Entry en adaptieve cruise control. Daar zijn nog een aantal opties aan toegevoegd, zoals het panoramadak, lederen bekleding, een elektrische achterklep en het FOCAL Premium Hi-Fi System. Dit audiosysteem klinkt goed, maar moet wat diepte in het geluid missen ten opzichte van bijvoorbeeld het Canton-systeem van de Skoda Superb. Al met al kost onze testauto 55.510 euro. Gezien de opties die aan boord zijn is de prijs niet verkeerd, maar Peugeot begint met dit soort bedragen wel langzaam in de premium wereld terecht te komen. Daarvoor komt de 508 SW op sommige vlakken nog nét een beetje tekort.
Eén optie die absoluut uniek is voor het D-segment, is Night Vision. Normaal gesproken komen we deze technologie alleen tegen op veel duurdere auto's. Het systeem kost 1.300 euro en projecteert 's nachts desgewenst een infraroodbeeld in de I-Cockpit. Dieren en mensen worden uitgelicht en indien nodig wordt er een extra waarschuwing gegeven. Zelfs als je het systeem niet aan hebt staan, is het op de achtergrond actief. Als je een fietser over het hoofd ziet, wordt in een klein vakje op het dashboard het beeld geprojecteerd met een waarschuwing daarbij. Deze optie draagt echt bij aan de verkeersveiligheid en is alleen daarom al het overwegen waard.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI Greentech Sportline Business
Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI Elegance Business R
Ford Mondeo Wagon Hybrid eCVT ST-Line
Audi A4 40 TFSI
Mercedes-Benz C-klasse Estate C 200 d AMG Line
Renault Talisman Estate Energy dCi 160 EDC Intens
Kia Optima Sportswagon GT 2.0 T-GDi AT6
Subaru Levorg 1.6 GT-S Premium
Volkswagen Passat Variant GTE 1.4 TSI PHEV Highline
Subaru Outback 2.5i Lineartronic CVT Premium EyeSight