Peugeot 508 SW HYbrid 225 e-EAT8 Blue Lease Allure

Max Veldhuis - 21 juli 2020

Comfort als hoofdmoot

We stipten het al even aan bij de introductie van de 508 SW: het comfort voert de boventoon. Aan alles merk je dat dit een auto is die er vooral op is gericht je te behagen op lange afstanden. Het naar verhouding kleine en afgeplatte stuurtje is even wennen in zo'n grote auto, maar uiteindelijk is het heel prettig. De 508 stuurt licht maar trefzeker en je hebt het idee in een compactere en wendbaardere auto te rijden dan zijn formaat suggereert. Even een paar keer steken om in een straatje te keren voelt niet als een hele exercitie. Verder is het aan boord mooi stil, op de snelweg blijven rol- en motorgeluiden zoveel mogelijk op afstand. De EAT-8 automaat schakelt boterzacht door de versnellingen; een heel contrast met de gerobotiseerde handbak uit het vorige model.

De hybride aandrijflijn draagt verder bij aan het comfort in de 508 SW. De schakeling tussen de elektro- en benzinemotor verloopt vloeiend en nagenoeg onmerkbaar: je hoort alleen dat de benzinemotor aanslaat. Op een volle accu van 11,8 kWh kun je volgens de WLTP-testcyclus 52 km volledig elektrisch afleggen, in de test kwamen we uit op ongeveer 40 km. In de volledig elektrische modus is het mogelijk om maximaal 135 km/h te rijden. Uiteraard is het zo dat de accu dan wel bijzonder snel leeg wordt getrokken. Wanneer je het maximale vermogen van 225 pk aan wilt spreken, zet je de auto in de sportmodus, waarin het volledige vermogen van beide motoren ter beschikking wordt gesteld. Deze stand laat je echter al gauw links liggen omdat de auto er niet toe uitnodigt. Wanneer je opeens vol gas geeft, lijkt de auto even na te moeten denken voordat de gang erin komt. Ook hebben de voorwielen af en toe wat moeite met alle aandrijfkrachten die erop losgelaten worden. In de rijmodi 'Comfort' en 'Hybrid' is de 508 SW op zijn best.

De HYbrid beschikt eveneens over een 'B'-stand op de automaathendel, die regeneratief remmen mogelijk maakt. Op deze manier kun je tot op zekere hoogte doen aan 'one pedal driving', maar de remwerking is niet zo sterk dat je alles met één pedaal kunt doen. Wel merkten we tijdens de test dat bij een afdaling de accu daadwerkelijk werd opgeladen. Je hebt alleen niet heel veel keuze om tijdens het rijden je stroom te conserveren. In de 'Hybrid'-stand verbruikt de 508 op een lang stuk snelweg langzaam de stroom uit de accu. Hij gebruikt de navigatiedata bijvoorbeeld niet om te berekenen voor welk stuk van de rit de stroom het beste bewaard kan worden. Je kunt wel kiezen voor een 'eSave'-stand, waarbij de auto elektrische energie opslaat via de dynamo om later weer te gebruiken. Hierdoor gaat je brandstofverbruik echter ook enorm omhoog, waardoor de winst van de stroom eigenlijk al meteen teniet wordt gedaan. 

Desondanks is de 508 SW HYbrid voor zijn formaat zuinig in de praktijk: wij scoorden een verbruik van 1 op 17,2 met lange stukken snelweg en relatief weinig opladen. Buiten de Randstad blijkt het namelijk nog knap lastig om laadpalen te vinden en als ze er al zijn, zijn ze vaak bezet. Dat is nog altijd het grootste manco van elektrisch rijden. Daarom was een brandstoftank van minimaal 50 liter ook wel welkom geweest. Dan kun je net even wat langer doorrijden zonder steeds te hoeven stoppen aan de pomp.

225 pk
300 Nm
240 km/h
8,2 s
5,8 (1.4) l/100km
33 g/km
A
22%
€ 39.540
€ 55.510
€ 1.018 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Skoda Superb Combi 1.5 TSI Greentech Sportline Business

  • Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI Elegance Business R

  • Ford Mondeo Wagon Hybrid eCVT ST-Line

  • Audi A4 40 TFSI

  • Mercedes-Benz C-klasse Estate C 200 d AMG Line

  • Renault Talisman Estate Energy dCi 160 EDC Intens

  • Kia Optima Sportswagon GT 2.0 T-GDi AT6

  • Subaru Levorg 1.6 GT-S Premium

  • Volkswagen Passat Variant GTE 1.4 TSI PHEV Highline

  • Subaru Outback 2.5i Lineartronic CVT Premium EyeSight

  • 2021 - Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered

  • 2018 - Peugeot 508 SW BlueHDi 130 S&S EAT8 Allure

  • 2018 - Peugeot 508 Berline PureTech 225 S&S EAT8 GT

  • 2015 - Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDi 180 GT

  • 2012 - Peugeot 508 SW RXH HYbrid4

  • 2012 - Peugeot 508 1.6 e-HDi Active

  • 2011 - Peugeot 508 SW 2.0 HDiF-140 Allure