Eigentijds design
Het ontwerp van het interieur is een goede voortzetting van het exterieur. Het ziet er zeer strak uit en oogt mooi samenhangend en strak. Toch is het geen kille cabine, onze testauto is voorzien van lichte bekleding en een glazen panoramadak, waardoor het interieur heel ruimtelijk en fris aanvoelt. De I-Cockpit geeft het interieur een futuristisch tintje en het scherm in de middenconsole is ook mooi in het design opgenomen en naar de bestuurder toe gericht. De middenconsole is zwevend opgezet, waardoor je eronder een ruimte hebt om je telefoon draadloos op te laden. Verder zijn de speakers van het Focal-audiosysteem mooi uitgelicht en bevindt zich bovenop het dashboard nog een extra tweeter. Dit alles geeft al meteen de indruk van een premium product. Het materiaalgebruik is ook op orde, maar de afwerking kan her en der nog beter. Wat dat betreft heeft de Duitse concurrentie nog steeds een voorsprong, ook als het gaat om de ergonomie. De hendel van de cruise control zit bijvoorbeeld verborgen achter het stuur, waardoor je die tijdens het rijden blindelings zult moeten bedienen. Het multimediasysteem werkt redelijk vlot en met de knoppen onderaan het scherm kun je snel naar verschillende menu's overschakelen. De interface is alleen wat minder intuïtief dan de concurrentie en af en toe loopt het koppelen van de smartphone ook niet geheel vloeiend. Wanneer je na een stop weer instapt, schakelt de auto bijvoorbeeld niet meteen de Bluetooth-audio in als je die aan had staan.
De stoelen zitten goed en zijn lekker comfortabel, maar iets meer verstelmogelijkheid was wel prettig geweest. De zitting is weliswaar uitschuifbaar, maar het was prettig geweest als deze nog niets verder gekanteld had kunnen worden. Ook valt in onze testauto het gemis van stoelverwarming op. Dit is wel zo prettig wanneer je leren bekleding aan boord hebt. Achterin kun je als volwassene comfortabel plaatsnemen. Wel is de hoofdruimte door de lagere daklijn dan het vorige model 508 SW iets minder geworden. Ook het zicht schuin naar achteren is door de kleine achterste zijruiten niet optimaal. Een groot voordeel van de hybride is echter dat de bagageruimte onverminderd groot is ten opzichte van het reguliere model. Alleen de opbergruimte onder de laadvloer ben je kwijt. De laadkabel zul je dus los in de kofferbak moeten leggen.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI Greentech Sportline Business
Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI Elegance Business R
Ford Mondeo Wagon Hybrid eCVT ST-Line
Audi A4 40 TFSI
Mercedes-Benz C-klasse Estate C 200 d AMG Line
Renault Talisman Estate Energy dCi 160 EDC Intens
Kia Optima Sportswagon GT 2.0 T-GDi AT6
Subaru Levorg 1.6 GT-S Premium
Volkswagen Passat Variant GTE 1.4 TSI PHEV Highline
Subaru Outback 2.5i Lineartronic CVT Premium EyeSight