Geboren uit noodzaak
De Peugeot 508 SW is alweer bijna een jaar op de markt. PSA zet momenteel vanwege de steeds strengere wetgeving rondom CO2-uitstoot vol in op elektrificatie van het huidige gamma en introduceert daarom een plug-in hybride variant van de stationwagen.
Europese autofabrikanten hebben een behoorlijke uitdaging die ze moeten overwinnen: EU-regelgeving schrijft namelijk voor dat de gemiddelde uitstoot van alle modellen die een merk op de markt brengt vanaf 2021 niet hoger mag zijn dan 95 gram per kilometer. Dit betekent dat de fabrikanten alle zeilen bij moeten zetten en hun toevlucht in grote mate zoeken bij het - al dan niet deels - elektrisch rijden. Peugeot heeft de afgelopen tijd behoorlijk wat hybride en elektrische modellen geïntroduceerd en er staat nog veel meer op stapel. Ook de 508, het huidige vlaggenschip van het merk, krijgt deze behandeling. Aan het eind van dit jaar komt er zelfs een 'Peugeot Sport Engineered'; een plug-in hybride met naar verluidt rond de 350 pk. Voordat het zover is, staat deze Hybrid in de showroom. Peugeot wil met de 508 SW een gooi doen naar het premium segment, maar is dat ook gelukt? Tijd om de proef op de som te nemen.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI Greentech Sportline Business
Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI Elegance Business R
Ford Mondeo Wagon Hybrid eCVT ST-Line
Audi A4 40 TFSI
Mercedes-Benz C-klasse Estate C 200 d AMG Line
Renault Talisman Estate Energy dCi 160 EDC Intens
Kia Optima Sportswagon GT 2.0 T-GDi AT6
Subaru Levorg 1.6 GT-S Premium
Volkswagen Passat Variant GTE 1.4 TSI PHEV Highline
Subaru Outback 2.5i Lineartronic CVT Premium EyeSight