Benchmark
Wat rijeigenschappen betreft heeft de Focus een reputatie als benchmark hoog te houden. Daarom keek Ford nog eens kritisch naar de rijbeleving. Dat leidde niet alleen tot diverse aanpassingen - de één wat groter dan de ander - aan de besturing, het onderstel en de geluidsisolatie, maar ook tot de (door)ontwikkeling van allerlei rijassistenten, die zowel het rijden als het in- en uitparkeren veiliger en eenvoudiger maken. We zullen je de hele waslijst aan namen en afkortingen besparen, feit is wel dat de Focus de concurrentie op dit onderdeel een stap voor is en - minstens zo prettig - dat het allemaal naar behoren werkt.
In het Zuid-Spaanse heuvellandschap blijkt de vernieuwde Focus qua rijbeleving nog steeds tot de top in zijn segment te behoren. Relatief licht, maar met veel precisie en gevoel laat de auto zich van bocht naar bocht sturen, waarbij de koets mooi neutraal blijft. Vooral de 1.5 EcoBoost is bijzonder lichtvoetig; bij de 2.0 TDCi (waarmee we heel kort hebben gereden) voel je vrij goed dat er een zwaardere motor in de neus ligt. Het onderstel van de Focus is nog steeds van grote klasse. De stabiliteit is indrukwekkend, maar ook de balans tussen comfort en sportiviteit is bij weinig auto's in dit segment zo goed als in de Focus. Je krijgt achter het stuur behoorlijk veel feedback door, zonder dat de Focus daar vervelend oncomfortabel van wordt.
2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale
2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business
2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line
2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS
2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium
2013 - Ford Focus Electric Titanium
2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium
2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3
2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost
2011 - Ford Focus Sedan 1.6 EcoBoost Titanium