Veel nieuwe motoren
Ford heeft de Focus niet alleen optisch onder handen genomen. Ook aan de techniek is flink gesleuteld, waardoor alle uitvoeringen zo'n 10 á 20 procent zuiniger zijn geworden. Naast de bekende 1.0 EcoBoost zijn er ook nieuwe motoren: de 1.6 EcoBoost- en TDCi-motoren zijn afgelost door nieuw ontwikkelde 1.5-motoren, die 150 of 182 pk (benzine) en 95 of 120 pk (diesel) leveren. De naar 150 pk teruggetunede 2.0 TDCi heeft zijn rol als topdiesel moeten overdragen aan de nieuwe ST diesel, die 185 pk ophoest en daarmee concurreert met de Golf GTD. De ST is er uiteraard ook weer als geblazen tweeliter benzine (250 pk) en mogelijk zit er zelfs nog een opvolger van de gepeperde RS in het vat.
In Málaga hebben we uitgebreid met de nieuwe 1.5 EcoBoost (182 pk) - gekoppeld aan een lichte, trefzeker schakelende zesbak - kunnen kennismaken. Deze motor valt onder meer op vanwege z'n souplesse bij lage toeren. Bergop met 40 km/h in de derde versnelling doet de Focus bijvoorbeeld moeiteloos, al lijkt het onderin de toeren soms wel alsof je met de (nauwelijks langzamere) 150 pk-variant onderweg bent. Trek je wat verder door, dan reageert de motor net even vinniger en komen de 182 paarden beter tot hun recht. Bovendien laat de 1.5 dan ook een wat sportiever geluid horen, terwijl 'ie bij een rustige rijstijl juist erg stil is. Het opgegeven verbruik van 1 op 18 hebben we in de Spaanse bergen niet kunnen toetsen.
2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale
2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business
2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line
2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS
2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium
2013 - Ford Focus Electric Titanium
2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium
2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3
2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost
2011 - Ford Focus Sedan 1.6 EcoBoost Titanium