En toen werd alles anders
Interieur en exterieur mogen dan voor het grootste gedeelte ongewijzigd zijn, de aandrijflijn is compleet anders. Onder de motorkap nu geen benzine- of dieselmotor, maar een 145pk sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft. Het vermogen lijkt aan de hoge kant, maar aangezien de Focus flink aangekomen is - een totaalgewicht van liefst 1.644 kilo - heb je de paarden en het koppel van 250Nm wel nodig om gang te krijgen in de auto. Doordat het vermogen vanaf 1 toer per minuut beschikbaar is, spurt de Ford in een acceptabele 11,4 seconden naar de '100'. Bij 135 kilometer per uur grijpt de begrenzer in.
Snelheden van boven de 100 rijd je in de praktijk nauwelijks met de Focus Electric. De reden is enkel en alleen de beperkte actieradius. Rij je niet harder dan 85 - dus tussen de vrachtwagens op de rechter baan - met uitgeschakelde airco en zonder gebruik te maken van het audiosysteem, dan kun je zo'n 110 kilometer rijden. Naar gelang je de snelheid opvoert, daalt de actieradius. Bij gebruik op enkel buitenwegen en in de stad stijgt de actieradius en maak je daarbij optimaal gebruik van de regeneratie door op tijd het 'gas' los te laten, dan komt 150 kilometer op een volle accu in beeld.
Het is jammer dat je door de actieradius wordt ontmoedigd om de Focus Electric op de snelweg te gebruiken, aangezien het comfort op een hoog plan staat. Net als alle andere Focussen ligt de auto als een dijk op de weg en door het ontbreken van motorgeluid is het een oase van rust. Het sturen gaat ondanks het toegenomen gewicht verrassend strak en direct. Op op- en afritten van de snelweg voel je het extra gewicht op de achteras wel, maar echt hinderlijk of gevaarlijk wordt het bij normaal gebruik niet.
Infiniti Q30 1.5d Premium Tech
Peugeot 308 GTi 1.6 e-THP 270
Volkswagen Golf GTE
Audi A3 Sportback g-tron 1.4 TFSI Ambition Pro Line S
Lexus CT 200h
Alfa Romeo Giulietta QV 1.750 TBi
Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline
BMW 1 Serie 116d EfficientDynamics Edition Executive
Mercedes-Benz A-Klasse 180 CDI BlueEFFICIENCY Style
Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Performance
Honda Civic Type R GT
2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale
2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business
2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line
2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS
2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium
2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium
2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium
2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3
2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost
2011 - Ford Focus Sedan 1.6 EcoBoost Titanium