Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3

- 15 november 2012

Tussen de oren

Behalve de Recaro's is het interieur vooral een feest der herkenning. Bekende vormen, maar dus ook de drukke opzet met veel knopjes op de middenconsole en op het stuur. Op het stuur en op de stoelen prijkt het ST-logo en de hemel is zwart om het gevoel van een sportieve, lage auto op een optische manier kracht bij te zetten. Bovenop het dashboard prijken nog een paar leuke race gimmicks in de vorm van metertjes die de olietemperatuur, oliedruk en turbodruk weergeven. Die laatste toont een vrij essentiële functie, want de ST kan natuurlijk geen half werk leveren wat vermogen betreft, maar toch heeft Fords sportieveling te kampen met een flinke aderlating sinds deze editie. De machtige vijf-in-lijn heeft namelijk plaats moeten maken voor een 'doodgewone' viercilinder. Dus ook de ST ontkomt niet aan de klauwen van downsizing en vergroening. Toch zit het verlies meer tussen de oren van de purist dan in het kwijtraken van die halve liter motorinhoud. Ford heeft met de 250 pk sterke 2.0 EcoBoost werkelijk een juweeltje neergezet dat in zijn roffelende motorgeluid vanaf 4.000 toeren zelfs een hommage lijkt te brengen aan zijn voorganger. Nadeel, voor zover je daarvan kan spreken, is dat je geneigd bent om dat toerengebied veel te gebruiken voor dat lekkere geluid en dat gaat natuurlijk gepaard met het nodige verbruik. Want 1 op 10 is geen uitzondering, waar de fabrieksopgave rept van 7,2 liter per 100 kilometer. Dat gat is nog wel een beetje te dichten met een behouden rijstijl, maar dan nog gaat er zo'n 8,5 liter peut doorheen per 100 kilometer. Maar zuinig turboën kan je natuurlijk ook beter met de 1.0 EcoBoost doen.

250 pk
340 Nm
248 km/h
6,5 s
8,5 (7.2) l/100km
169 g/km
F
22%
€ 33.610
€ 38.840
€ 712 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Lexus CT 200h Luxury Line

  • Volkswagen Golf GTD DSG

  • Seat Leon Cupra R

  • Mercedes-Benz A-Klasse 180 CDI BlueEFFICIENCY Style

  • Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline

  • BMW 1 Serie 116d EfficientDynamics Edition Executive

  • MINI Countryman Cooper D Chili

  • Volvo V40 D2 Summum

  • Volkswagen e-Golf

  • Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline

  • Citroën DS4 1.6 THP 200 Sport Chic

  • Alfa Romeo Giulietta QV 1.750 TBi

  • 2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

  • 2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

  • 2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line

  • 2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS

  • 2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium

  • 2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium

  • 2013 - Ford Focus Electric Titanium

  • 2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

  • 2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost

  • 2011 - Ford Focus Sedan 1.6 EcoBoost Titanium