Groene labels
Alle beschikbare motoren voor de Focus hebben een groen energielabel en de 182 pk sterke EcoBoost die we reden heeft zelfs een A-label en kent een bijtellingsplicht van slechts 20%. Het is daarmee de sterkste auto met een A-label in het C-segment. Met zulke waarden op papier hoop je natuurlijk dat de Focus in de geest van zijn eerste voorouder uitzonderlijke stuureigenschappen heeft en dat is gelukkig het geval. Ondanks dat de besturing wel relatief licht is, doet de Ford wel precies wat jij in gedachten had. Mocht je het bont maken in de bochten dan houdt hij nog steeds lang zijn lijn, maar is ook makkelijk weer in het gareel te krijgen als je wel net even te ver gaat. Deels verantwoordelijk hiervoor is het Torque Vectoring Control dat in de Focus RS furore maakte door ruim 300 pk - en later zelfs 350 pk - redelijk goed op het wegdek te krijgen via enkel de voorwielen. Dit stabiliteitssysteem is standaard op de nieuwe Focus. De handgeschakelde zesversnellingsbak schakelt boterzacht, maar wel goed. Iets meer gevoel had wel gemogen. Opvallend is het lage geluidsniveau binnen in de auto. Windruis en motorgeluid blijven mooi op de achtergrond, terwijl het motorgeluid bij flink klimmen in de toeren juist iets positiefs toevoegt.
Lancia Delta 1.6 16V MultiJet Argento
Subaru Impreza XV 2.0R AWD
Citroën C4 2.0 HDi Exclusive
Citroën C4 Berline 1.6 THP Exclusive
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Distinctive
Mazda 3 2.2 CiTD Business+
Skoda Octavia 2.0 TDI Ambition Business Line
Nissan Leaf
Kia cee'd 1.6 CRDi Premium Pack
Seat Leon 1.4 TSI FR
2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale
2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business
2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line
2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS
2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium
2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium
2013 - Ford Focus Electric Titanium
2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium
2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3
2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost