Ford Focus RS500

Jan Westerhof - 10 november 2010

Gebulder, gesis en geplof

Het ultieme genot van de RS500 komt natuurlijk pas buiten de Autobahn naar voren. Rechtuit gassen en hard gaan kan elke auto met veel vermogen en we zouden Ford echt te kort doen als we alleen zouden melden dat "de Focus RS500 een beul van een motor heeft". Want wat een precisieapparaat is deze RS500 op een bochtig traject. De schakelluie kwaliteiten van de 2.5T ben je dan allang vergeten, want op toeren rijden is het devies. Veel schakelen en zorgen dat de turbo blijft blazen: allerminst vervelend met de heerlijk strakke versnellingsbak. En dan weer dat magnifieke opgefokte geroffel, gebulder, gesis en geplof dat je het onbetaalbare gevoel geeft ongelooflijk goed bezig te zijn. Een gevoel dat wordt onderstreept door het onderstel van de Focus RS500. Die is gigantisch in balans en onderstuur is er alleen bij extreem forceren, terwijl overstuur juist gemakkelijk op te wekken is door in de bocht even gas te lossen of aanremmend een onbalans te creƫren bij het insturen. Controle houden en snoeihard gaan met de Focus RS500 kan iedereen, vermits je er enige moeite voor doet en de aandacht er bij houdt.

350 pk
460 Nm
263 km/h
5,6 s
onb (9.4) l/100km
225 g/km
G
22%
€ 61.660
€ 64.160
€ 1.176 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Mercedes-Benz CLC 200 Kompressor

  • Audi A3 2.0 TDI Ambition

  • 2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

  • 2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

  • 2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line

  • 2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS

  • 2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium

  • 2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium

  • 2013 - Ford Focus Electric Titanium

  • 2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

  • 2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3

  • 2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost