Ford Focus RS500

Jan Westerhof - 10 november 2010

Competitie en historie

Want een beetje autoliefhebber kent de Ford Sierra RS500 Cosworth: de door Tickford omgebouwde Sierra RS Cosworth, die evenals de Focus RS500 slechts 500 maal is gebouwd. Voor de RS500 werden er competitieonderdelen op het 'standaardblok' van de Sierra RS Cosworth geschroefd. Verantwoordelijk daarvoor was een specialistisch Brits bedrijf: Mountune. En wie mocht de Focus RS500 aanpakken? Exact: wederom Mountune. De 45 pk en 20 Nm winst ten opzichte van de 'normale' Focus RS komen op het conto van een aangescherpte verbranding: een grotere intercooler en een forser luchtfilter staan meer brandstof toe en dus werd ook de brandstofpomp vergroot. Afgemaakt werd het met een vuistdik uitlaatsysteem en licht aangepaste software. Leuk detail: de Sierra RS500 Cosworth is alleen met het stuur aan de Britse kant gebouwd, maar nu kan GB jaloers zijn op de uitsluitend linksgestuurde Focus RS500.

350 pk
460 Nm
263 km/h
5,6 s
onb (9.4) l/100km
225 g/km
G
22%
€ 61.660
€ 64.160
€ 1.176 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Mercedes-Benz CLC 200 Kompressor

  • Audi A3 2.0 TDI Ambition

  • 2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

  • 2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

  • 2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line

  • 2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS

  • 2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium

  • 2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium

  • 2013 - Ford Focus Electric Titanium

  • 2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

  • 2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3

  • 2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost