Voorwiel tegen achterwiel
Het rijden is uiteraard wel anders in beide versies, maar minder dan je zou verwachten. Op papier scheelt het vermogen niet eens zoveel: 218 pk voor de elektrische en 233 pk voor de plug-in. De manier waarop het vermogen op de wielen wordt losgelaten verschilt wel. Om te beginnen is de e-Transit Custom een achterwielaandrijver, terwijl de PHEV het vermogen op de voorwielen uitstort. Je hebt overigens geen profijt van de achterwielaandrijving van de EV bij straatje keren, want de draaicirkel is hetzelfde als bij de PHEV.
Je zou denken dat de e-Transit zijn vermogen eerder volledig loslaat op de wielen, maar we vinden de PHEV gretiger aanvoelen. Zonder dat het onbeheerst wordt of tot wielspin leidt, schiet de plug-in er als een speer vandoor. De 218 pk sterke EV doet dit rustiger aan, al is de soepele en schakelloze versnelling ook in deze versie bijzonder aangenaam. De PHEV maakt gebruik van de aandrijflijn uit de Kuga en dat betekent dat dezelfde CVT-transmissie wordt geplaatst, waarmee je zonder overschakelen accelereert en daardoor net als bij de elektrische versie heel lineair versnelt. En dat blijkt ook in de Transit Custom garantie voor een hele prettige rijervaring. De bus voelt ontzettend snel aan, zonder dat je overmatig motorgeluid op de achtergrond hoort. En hoewel de voorwielen worden aangedreven, zorgt dat nergens voor onrust. Wat rijbeleving betreft wint de PHEV niet alleen van de e-Transit, maar vinden we dit zelfs de fijnst rijdende auto in zijn segment. De e-Transit Custom slaat overigens ook geen modderfiguur, want beide versies hebben een hele dynamische besturing en zijn goed te plaatsen in de bocht. Je merkt alleen wel dat de elektrische versie een stukje zwaarder is, misschien nog wel meer dan de 120 kilo's die op papier het verschil zijn. Ook de plug-in weegt ruim meer dan twee ton en dat voel je toch bij langzame bochten en remacties. De toevoeging van de elektrotechniek en het batterijpakket gaat dus niet helemaal ongemerkt, al weten de Ford-technici het goed te maskeren. Bij de PHEV merk je dat uiteraard wel in de wegenbelasting, de EV blijft nog even buiten schot.