Klaar voor de toekomst
Op dit moment is de PHEV nog de goedkoopste Transit Custom die je kunt krijgen, aangezien er al uitgegaan wordt van de 2025 prijzen en de plug-in een relatief lage BPM aanslag krijgt. In de tweede helft van 2025 ziet de situatie er anders uit, omdat de Co2-uitstoot van PHEV's dan op een meer realistische wijze wordt berekend. Dit resulteert in een hogere aanschafprijs, zodat de tarieven van de EV en PHEV dicht bij elkaar komen te liggen. Welke bus bij je past is natuurlijk volledig afhankelijk van hoe je deze gebruikt. De e-Transit is normaliter het goedkoopste in gebruik, zeker als je op eigen terrein kunt opladen. De PHEV heeft iets meer dan 50 km elektrisch rijbereik op papier, dus als je daar zoveel mogelijk gebruik van wilt maken ben je meer bezig met opladen dan bij de EV. In de Hybridemodus rijd je ook best zuinig, maar dit blijft een bestelauto met veel luchtweerstand. Verwacht dus geen personenwagen waardes, maar een realistisch rijbereik van zo'n 750 kilometer moet zeker mogelijk zijn. Waar we de dieselaandrijving nog een beetje onrustig vonden, overtuigen zowel de PHEV als elektrische versie van de Transit Custom. Ford laat zien dat het een oplossing biedt voor ieder gebruik en dan hebben we het nog niet eens gehad over het software platform Ford Pro waarmee je onder andere kunt opladen of onderhoud automatisch inplant.
Ook al zijn de marktomstandigheden en overheidsbesluiten ondoorzichtig, met beide aandrijflijnen ben je klaar voor de toekomst.
- Als (PH)EV ontzettend fijn in rijgedrag
- Goed laad- en trekvermogen
- Altijd een automaat
- Flink op gewicht (al merk je dat zelden)
- Rijbereik en snelladen van EV niet baanbrekend