Citroën ë-C3 44 kWh Max

- 1 juni 2024

Volwassen lichtgewicht

Is de auto in zijn rijden net zo volwassen als het interieur? De ë-C3 staat net als de aangekondigde Opel Frontera en de nog te onthullen Fiat Panda op een nieuw platform voor compacte auto's. Dit onderstel is wellicht iets minder uitgebreid als dat van bijvoorbeeld de Corsa of 208, maar is goedkoper om te ontwikkelen en dat maakt het mogelijk om de Citroën ook duizenden euro's goedkoper te maken dan die twee B-segmenters. Maken de Fransen zich het er makkelijk vanaf daardoor? Het merk Citroën heeft natuurlijk eer hoog te houden als het gaat om rijcomfort en dat resulteert in een prima gebalanceerd rijgedrag over de bij vlagen slechte wegen in Oostenrijk en Hongarije, waar we de auto aan de tand voelen. Alleen heel korte oneffenheden worden duidelijk voelbaar doorgegeven, door de korte wielbasis en de vrij lichte koets is dat goed te verklaren. Langdurig slecht wegdek wordt feilloos uitgefilterd en dat zorgt voor een heel aangename rijbeleving. De 44 kWh is bescheiden van formaat, maar biedt toch een actieradius van 326 kilometer.

Die lichtgewicht batterij resulteert in een totaalgewicht van (voor een elektrische auto) slechts 1.383kg. Zelfs als er volgend jaar wegenbelasting voor EV's wordt ingevoerd, tikt het dus niet heel zwaar aan bij de Fransoos. Met zijn vermogen van 136 pk beschik je ook nog eens over voldoende kracht, al is het koppel bescheiden en wordt het vermogen niet direct vrijgegeven. De auto komt daarmee wat aarzelend uit de startblokken, getuige de sprint van 0-100 in 11 seconden. Vergeleken met de vorige C3 natuurlijk helemaal niet gek, maar voor een EV is het vrij ingetogen. Verwacht dus geen strepentrekker, maar daarmee wordt bandenslijtage natuurlijk ook beperkt. Het maakt de auto naar verwachting dus ook relatief goedkoop in onderhoud. Bovendien spaar je de remblokken, want de auto remt standaard flink af op de motor bij het loslaten van het gaspedaal. Je kunt de Comfort-stand aanklikken, waarin de auto verder uitrolt. Maar de preproductie modellen die wij tijdens de persintro reden, boden die functionaliteit nog niet.
Hoewel het merk dus flink inzet op comfort, is het geen gezapig model geworden. De auto helt niet overdreven over in bochten en de besturing is bij een grote stuurhoek nog best gevoelig. Rond de middenstand is het allemaal wel heel licht en indirect, maar daardoor voelt de auto best koersvast rechtdoor. Net als in het interieur merk je dus niet dat er beknibbeld is in de ontwikkelingskosten van deze elektrische B-segmenter. We worden alleen maar enthousiaster.

136 pk
145 Nm
135 km/h
11,0 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
22%
€ 24.290
€ 29.190
€ 535 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Renault 5 E-Tech 150 pk Iconic Cinq

  • Mazda 2 Hybrid 1.5L VVT-I 116 Homura

  • Toyota Yaris Hybrid 130 Launch Edition

  • Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition

  • Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid Active Vignale

  • Hyundai i20 1.0 T-GDi 48V Premium

  • Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid Executive

  • Opel Corsa 1.2 Turbo 100 pk GS Line

  • Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 90 Luxury

  • Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line

  • 2016 - Citroën C3 1.2 PureTech Shine

  • 2010 - Citroën C3 1.6 VTi Exclusive

  • 2006 - Citroën C3 1.4i Ligne Prestige