Frans-Duitse alliantie
De tijd dat de Opel Kadett de best verkochte auto van Nederland was, ligt alweer een tijdje achter ons. In 2017 werd het verlieslijdende Duitse merk overgenomen door het Franse PSA en inmiddels lijkt het een stuk beter te gaan. De nieuwe Corsa mag eveneens de vruchten van deze samenwerking plukken.
Het is geen toeval dat de introductie van de Corsa niet veel later plaatsvond dan die van zijn broertje: de Peugeot 208. Deze twee modellen hebben namelijk behoorlijk wat gemeen met elkaar. Ze staan allebei onder meer op hetzelfde platform en beschikken over dezelfde motoren. Het verschil zit hem dan ook voornamelijk in het ontwerp en bepaalde details, iets wat we al veel langer zien bij bijvoorbeeld Volkswagen, Skoda en Seat. Deze manier van auto's bouwen is bedrijfsmatig gezien zeer efficiënt, omdat je het leeuwendeel van de kosten maar één keer hoeft te maken. Hier is wel een 'maar' aan verbonden, want het onderscheidend vermogen tussen verschillende merken en modellen wordt er over het algemeen niet beter op. Heeft Opel dit met de Corsa wel kunnen realiseren ten opzichte van de 208? Wij nemen de proef op de som.
Citroën ë-C3 44 kWh Max
Mazda 2 Hybrid 1.5L VVT-I 116 Homura
Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition
Hyundai i20 1.0 T-GDi 48V Premium
Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic
Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid Executive
Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 90 Luxury
Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line
Renault Clio TCe 100 R.S. Line
Nissan Micra 1.0 Tekna 100 pk