Citroën C3 1.4i Ligne Prestige

Arno Lommers - 16 mei 2006

Intro

Na de C1 en C2 is nu de C3 aan de beurt om zich te bewijzen in de test. Is de C1 vooral bedoeld als stadsautootje en de C2 als sportief ogend kleintje, de C3 doelt meer op de klassieke waarden in een auto (comfort, vijf deuren), maar dan op compacte wijze. De C3 is dan ook niet lichtelijk sportief aangelegd zoals de C2, maar biedt net dat beetje meer ruimte dan de C1.
De testauto is een C3 1.4, dat is duidelijk. Alleen over de uitvoering valt te twisten, zelfs de verkoper wist het niet precies. Het is géén Ligne Presige, want die heeft geen veloursbekleding, maar het is ook geen Caractère omdat dat actiemodel ten tijde van tenaamstelling van de auto (oktober 2005) nog niet bestond. Een Sky Radio dan misschien? Nee ook geen Sky Radio, die heeft een radio/cd-speler en beschermstrips in kleur… Moeilijk, moeilijk, iets er tussenin dus. Laten we het houden op een Serie Première, het actiemodel toen de facelift eind vorig jaar gepresenteerd werd. In de test wordt voor de duidelijkheid de Ligne Prestige behandeld, die staat voor € 15.150 in de prijslijst.

75 pk
120 Nm
167 km/h
12,4 s
onb (6.1) l/100km
146 g/km
G
22%
€ 13.190
€ 15.150
€ 278 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • Kia Rio 1.4i 16v LXE Airco

  • Fiat Panda 100HP

  • Chevrolet Aveo 1.4 16v LS

  • Mitsubishi Colt 1.3 Cleartec Intro Edition

  • Volkswagen Polo 1.4 Trendline

  • Hyundai i20 1.4i i-Catcher

  • Mitsubishi Colt CZ5 1.5 d'Azur

  • Suzuki Swift 1.5 GLS GT+

  • Toyota Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Luna

  • Daihatsu Sirion2 1.3 16 DVVT Comfort

  • 2024 - Citroën ë-C3 44 kWh Max

  • 2016 - Citroën C3 1.2 PureTech Shine

  • 2010 - Citroën C3 1.6 VTi Exclusive