Prima in praktijk
Qua ruimte-aanbod en geboden snufjes kan de BYD zich prima meten met de concurrentie, maar nog meer door zijn rijeigenschappen. Heel definieerbaar is het rijgedrag niet, maar juist dat onuitgesprokene maakt de Atto 3 een allemansvriend. Niet sportief, maar toch met een vrij directe besturing. Niet misselijkmakend snel, maar wel heel gecontroleerd en een acceleratie van 7,2 seconden 0-100 km/h. En bovenal met goede cijfers als het om elektrisch rijden gaat.
De fabrieksopgave van 420 km is zeker niet uit de lucht gegrepen, want die afstand komt heel dichtbij in de wisselvallige testweek. Batterijtechniek ligt dan ook ten grondslag aan het merk BYD, dat inmiddels levert aan de grootste autofabrikanten ter wereld, zoals Toyota. Efficiƫntie en veiligheid kun je dus wel aan ze overlaten.
Bovendien is een snellaadvermogen van 88 kW op papier misschien niet zo snel, in de praktijk blijkt de laadcurve vrij vlak, zodat je lang op dit maximumvermogen blijft hangen. Van tien naar 80 procent laden is dan ook in ongeveer 30 minuten gepiept. Liefhebbers voor het trekken van een aanhanger of caravan moeten we teleurstellen, voor trekgeweld moet je de duurdere Tang bestellen. Doordat er geen kogeldruk is toegestaan, mag er helemaal geen trekhaak bevestigd worden. Wel grossiert de Atto 3 in rijhulpsystemen, die standaard aanwezig zijn. Zo houdt de auto je prima tussen de lijntjes, is er een dodehoekhulp en zorgt de adaptieve cruise control voor het automatisch afstand houden tot de voorganger. Zelf inhalen doet de BYD niet en matrix ledlampen zijn niet leverbaar.