Uniek, dat merk je
Het interieur van de Atto 3 is niet alleen voorzien van originele vormen en designelementen, ook de kleurstelling is uniek te noemen. Zo zien we beige met blauw en zwart gecombineerd, terwijl een rode bies zorgt voor een sportieve toevoeging. Als je de eerste keer instapt wordt je redelijk overweldigd door dit kleurenpalet, waarvan we betwijfelen of dit aan de Europese smaak voldoet. De verschillende materialen voelen overigens prima aan, al zijn er elementen die een tikkeltje goedkoop overkomen. Zo zien we veel glimmende kunststoffen en plastic bij de deurhendels en de ventilatieroosters. De versnellingspook ziet er een beetje Fisher Price uit, al kun je je hand er goed op laten rusten en voelt de beweging kwalitatief aan. Dat geldt ook voor de drukknoppen, die ondanks het grote aanraakscherm nog flink vertegenwoordigd zijn. Prima wat ons betreft, want zo kun je zaken als volumeregeling en rijmodus op de tast bedienen.
Doordat er maar twee uitrustingsniveaus zijn, is het aantal opties op één hand te tellen. De geteste Design-uitvoering biedt een groter touchscreen (standaard is deze al wel kantelbaar) en een elektrische achterklep. Daarnaast is er een mogelijkheid om andere elektrische apparaten van stroom te voorzien, door de vehicle-to-load techniek aan boord en de meegeleverde adapter. De rest van de zichtbare en onzichtbare zaken zijn op standaardversie Comfort al aanwezig en dat betekent onder meer dat je kunt genieten van een groot en te openen glazen dak. Het blijft al opmerkelijk stil aan boord van de BYD, maar zelfs met het dakje op de kantelstand worden rijgeluiden en windgeruis prima buiten gehouden. Naast het lichte en ruimtelijke gevoel heb je dus ook comfort en ventilatie door het schuifdak.
Comfort is ook wat de elektrisch verstelbare stoelen bieden. De zitting is lang genoeg en zowel stuur als leuning zijn uitgebreid te verstellen. Aan de zijdelingse steun en lange zitting merk je dat de Atto 3 speciaal voor Europa is ontworpen. We missen alleen een verstelbare lendensteun, die zou het helemaal afmaken. Punten scoort de BYD op geboden ruimte voor al zijn inzittenden. Door de vorm van de batterij blijft de vloer vlak, ook voor de passagiers achterin. De been- en hoofdruimte is uitstekend, zodat je gerust een lange rit kunt maken met vier volwassenen. De inhoud van de kofferbak is alleszins bruikbaar met zijn 440 liter en daarmee vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Megane e-Tech.
Dacia Duster Hybrid 140 Journey
Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
Zeekr X Long Range RWD
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus
Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline
Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground