Terug naar de app
Binnenin de nieuwe Niro herken je ook niets meer van het uitgaande model. We zien een heel modern dashboard, waarvan de paar bedieningsknoppen die er nog zijn gebruikmaken van haptische feedback. Pas als je het contact aanzet, komen ze tevoorschijn en kun je klimaat of multimedia instellen. Het maakt de fysieke draaiknoppen multifunctioneel en via een snelkoppeling kun je bijvoorbeeld de multimediaknoppen als standaard zichtbaar instellen. Het vergt toch enige gewenning: in het begin draaiden we onbedoeld de temperatuur omlaag, terwijl we eigenlijk het volume van de radio wilden aanpassen. Maar na een paar dagen weet je niet beter en kun je blindelings je weg vinden. Het fijne aanraakscherm waarop onder andere de navigatie wordt geprojecteerd draagt daaraan bij. Het systeem reageert snel op commando's en biedt veel mogelijkheden zoals Carplay en verkeersinfo via internet.
Standaard geeft het navigatiesysteem inzicht in de laadmogelijkheden in de buurt en kan de voorverwarming van het batterijpakket voor snelladen worden geactiveerd. De routeplanner van merken als Tesla en Mercedes-Benz werkt echter een stuk prettiger en biedt de mogelijkheid om automatisch snellaadstops op lange routes toe te voegen. Bij de Kia voeg je een snellader handmatig toe aan de route en dan moet je nog goed controleren of het snellaadpunt niet toevallig in tegengestelde richting van de route ligt. In de praktijk ben je snel geneigd om via apps op de telefoon de snelladers te zoeken en laat je de extra functies van Kia Connect links liggen.