Benchmark
Om de vraag uit de inleiding te beantwoorden: de Model Y is zeker meer dan alleen een opgehoogde Model 3. Hoewel het ontwerp weinig vernieuwend is, is de zitpositie achter het stuur radicaal anders en heeft de Y flink meer interieurruimte dan zijn lagere evenknie. Op het vlak van rij-eigenschappen is hij uiteraard niet zo sportief als de Model 3, maar daar staat dan wel weer meer comfort en overzicht tegenover. De Model Y is, kortom, een auto die een stuk veelzijdiger is. Hij is weliswaar duurder dan auto's als de Volkswagen ID4, XC40 P8 Recharge en de Skoda Enyaq, maar daar staat tegenover dat de Tesla sneller, efficiënter én door het Supercharger-netwerk makkelijker in het gebruik is.
Wel laat de Model Y op het vlak van bouwkwaliteit nog wat te wensen over ten opzichte van de concurrentie: de naden in de carrosserie zijn niet altijd gelijk en de elektrische achterklep valt behoorlijk hard dicht. Ook zit er geen hoedenplank in de kofferruimte. Het zijn zeker geen onoverkomelijke punten, maar voor een auto van meer dan 65.000 euro verwacht je wel dat dit soort zaken op orde zijn. Toch is er onder aan de streep maar één conclusie: Tesla is op EV-gebied nog steeds de benchmark.
- Veel interieurruimte
- Efficiënt
- Wezenlijk anders dan Model 3 qua rijden...
- ...maar dat geldt niet voor het ontwerp
- Bouwkwaliteit soms nog ondermaats
- Geen hoedenplank
Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD GR Sport
DS 7 e-Tense 4X4 300 Antoine de Saint-Exupéry Collection
Nissan Ariya 87 kWh e-4orce Evolve
Lexus RZ 450e President Line
Mazda CX-60 2.5 E-Skyactiv PHEV AWD Homura
Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Ultimate
Audi Q4 e-tron 40 Advanced edition
Hyundai IONIQ 5 225 kW AWD Project 45
Skoda Enyaq iV 80 First Edition