Tesla Model Y Long Range

- 1 november 2021

Ruimtewonder

Qua ontwerp hoeven we niet heel veel woorden vuil te maken aan het interieur van de Model Y. Dat is met het dominant aanwezige touchscreen en de verder zeer minimalistische opzet nagenoeg exact hetzelfde als dat van de Model 3. Je zou dan ook verwachten dat de beleving achter het stuur overeenkomt, maar dat is nadrukkelijk niet het geval. Het begint met de zitpositie: die is een stuk hoger en je hebt meer het gevoel 'op de bok' te zitten. Voor liefhebbers van een sportieve zithouding - die je in de Model 3 wél hebt - is dat wellicht jammer, maar voor het grootste deel van de mensen is de hoge zit juist prettig. Bovendien stap je een stuk makkelijker in en uit de auto en heb je ook meer overzicht. Wat dat betreft is het dus maar net waar je persoonlijke voorkeur naar uitgaat.

Scoren doet de Model Y met name als het gaat om de ruimte op de achterbank. Waar je in de Model 3 als volwassene eigenlijk niet met goed fatsoen kunt plaatsnemen door het gebrek aan zowel been- als hoofdruimte, zit je in de Model Y juist als een vorst. De bank staat hoger ten opzichte van de vloer en onder de voorstoelen is veel meer ruimte, waardoor je je benen een stuk beter kwijt kunt. Als volwassene van 1,86 meter kun je daardoor bijna met gestrekte benen achter jezelf zitten. Ook de hoofdruimte is door de hogere daklijn een stuk beter voor elkaar dan bij de Model 3. Zelfs in het midden van de bank kun je prima plaatsnemen.

Veel bagage meenemen is ook geen enkel probleem, want de bagageruimte is nog weer een stuk groter geworden dan die van de Model 3. Zoals eerder in deze test al aangestipt is het ook een stuk makkelijker geworden om grote voorwerpen in te laden. Daarnaast kan de achterbank vanuit de kofferbakruimte neergeklapt worden. Wel ontbreekt de hoedenplank in de Model Y. Tesla zegt dat de getinte ramen voldoende privacy bieden, maar desondanks oogt het een beetje slordig, vooral als je op de achterbank zit en naar achteren een open ruimte in kijkt. De Model Y zou ook als zevenzitter op de markt komen, maar vooralsnog is die optie voor de Nederlandse markt niet beschikbaar.

351 pk
527 Nm
217 km/h
5,1 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 65.010
€ 76.010
€ 760 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Hyundai IONIQ 5 225 kW AWD Project 45

  • Skoda Enyaq iV 80 First Edition

  • Kia Sorento 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD

  • Volkswagen ID.4 204 pk 1st Max

  • Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Premium Plus

  • Seat Tarraco 2.0 TSI DSG-7 4Drive Xcellence

  • Ford Edge 2.0 EcoBlue ST-Line

  • Alfa Romeo Stelvio 2.0T AWD First Edition

  • DS DS 7 Crossback BlueHDi 180 S&S Performance Line