Ruimtewonder
Qua ontwerp hoeven we niet heel veel woorden vuil te maken aan het interieur van de Model Y. Dat is met het dominant aanwezige touchscreen en de verder zeer minimalistische opzet nagenoeg exact hetzelfde als dat van de Model 3. Je zou dan ook verwachten dat de beleving achter het stuur overeenkomt, maar dat is nadrukkelijk niet het geval. Het begint met de zitpositie: die is een stuk hoger en je hebt meer het gevoel 'op de bok' te zitten. Voor liefhebbers van een sportieve zithouding - die je in de Model 3 wél hebt - is dat wellicht jammer, maar voor het grootste deel van de mensen is de hoge zit juist prettig. Bovendien stap je een stuk makkelijker in en uit de auto en heb je ook meer overzicht. Wat dat betreft is het dus maar net waar je persoonlijke voorkeur naar uitgaat.
Scoren doet de Model Y met name als het gaat om de ruimte op de achterbank. Waar je in de Model 3 als volwassene eigenlijk niet met goed fatsoen kunt plaatsnemen door het gebrek aan zowel been- als hoofdruimte, zit je in de Model Y juist als een vorst. De bank staat hoger ten opzichte van de vloer en onder de voorstoelen is veel meer ruimte, waardoor je je benen een stuk beter kwijt kunt. Als volwassene van 1,86 meter kun je daardoor bijna met gestrekte benen achter jezelf zitten. Ook de hoofdruimte is door de hogere daklijn een stuk beter voor elkaar dan bij de Model 3. Zelfs in het midden van de bank kun je prima plaatsnemen.
Veel bagage meenemen is ook geen enkel probleem, want de bagageruimte is nog weer een stuk groter geworden dan die van de Model 3. Zoals eerder in deze test al aangestipt is het ook een stuk makkelijker geworden om grote voorwerpen in te laden. Daarnaast kan de achterbank vanuit de kofferbakruimte neergeklapt worden. Wel ontbreekt de hoedenplank in de Model Y. Tesla zegt dat de getinte ramen voldoende privacy bieden, maar desondanks oogt het een beetje slordig, vooral als je op de achterbank zit en naar achteren een open ruimte in kijkt. De Model Y zou ook als zevenzitter op de markt komen, maar vooralsnog is die optie voor de Nederlandse markt niet beschikbaar.
Toyota RAV4 2.5 Plg-in Hybrid AWD GR Sport
DS 7 e-Tense 4X4 300 Antoine de Saint-Exupéry Collection
Nissan Ariya 87 kWh e-4orce Evolve
Lexus RZ 450e President Line
Mazda CX-60 2.5 E-Skyactiv PHEV AWD Homura
Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Ultimate
Audi Q4 e-tron 40 Advanced edition
Hyundai IONIQ 5 225 kW AWD Project 45
Skoda Enyaq iV 80 First Edition