Tesla Model Y Long Range

- 1 november 2021

Snel en efficiënt

De inleiding verraadde het al: de Model Y is ontzettend snel. De Long Range die wij mee hebben, accelereert in 5,1 seconden naar de 100 km/h. Dat lijkt op papier misschien niet heel snel, maar door het direct beschikbare koppel van 527 Nm krijg je toch een behoorlijke schop in je rug. De topsnelheid van 217 km/h is ook niets om je voor te schamen: veel EV's uit dit segment komen niet verder dan 180 km/h. Voor wie dat niet voldoende is, biedt Tesla de Model Y Performance als oplossing. Die knalt in een ontzagwekkende 3,7 seconden naar de 100 km/h en schopt het tot 241 km/h.

Ten opzichte van de Model 3 is de Model Y niet eens heel veel zwaarder. Het leeggewicht van de SUV bedraagt 1.950 kilo, waarmee hij 119 kilo zwaarder is dan zijn kleine broertje. In de rij-eigenschappen is het dan ook niet zozeer het gewicht dat je merkt, maar wel dat de Model Y hoger op zijn wielen staat en duidelijk meer de neiging heeft tot overhellen in de bochten. Dat neemt niet weg dat je voor de auto die het is nog steeds behoorlijk hard de hoek om kunt. Verder is de Model Y duidelijk iets comfortabeler dan de Model 3, maar hij is nog aardig straf geveerd om de hoge koets in het gareel te houden. Verwacht in dat opzicht dus geen wereld van verschil.

Omdat we de Model Y één dag mee hadden, konden we de efficiency slechts in beperkte mate meten. Desondanks stelden we een zo'n gevarieerd mogelijke rit samen. Snelwegkilometers, een stuk door Rotterdam, provinciale wegen; alles passeerde de revue. Over de 318 kilometer die we aflegden, verbruikte de Model Y 50 kWh aan stroom, wat neerkomt op een gemiddeld stroomverbruik van 156 Wh per kilometer. Daarmee is de Model Y een stuk zuiniger dan bijvoorbeeld een Skoda Enyaq, die in ongeveer dezelfde weersomstandigheden gemiddeld op 186 Wh per kilometer uitkwam. Combineer het zuinige energieverbruik van de Model Y met het nog immer superieure Supercharger-netwerk en een maximale laadsnelheid van 250 kW en je hebt een auto waarmee je zonder problemen een langere (vakantie)rit kunt maken.

351 pk
527 Nm
217 km/h
5,1 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 65.010
€ 76.010
€ 760 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Hyundai IONIQ 5 225 kW AWD Project 45

  • Skoda Enyaq iV 80 First Edition

  • Kia Sorento 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD

  • Volkswagen ID.4 204 pk 1st Max

  • Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Premium Plus

  • Seat Tarraco 2.0 TSI DSG-7 4Drive Xcellence

  • Ford Edge 2.0 EcoBlue ST-Line

  • Alfa Romeo Stelvio 2.0T AWD First Edition

  • DS DS 7 Crossback BlueHDi 180 S&S Performance Line