Geen originaliteitsprijs
Met de Model Y volgt Tesla duidelijk de lijn die het eerder inzette met de Model X. In feite is de Y gewoon een uitgerekte Model 3, waar de X zich ook op die manier verhoudt tot de Model S. De testauto is gespoten in 'Deep Blue Metallic' en rolt op zwarte 20-inch 'Induction'-wielen, opties van respectievelijk 1.200 en 2.300 euro. In alle opzichten gaat de Model Y zijn kleine broertje qua formaat voorbij: hij is 5,7 centimeter langer, 7,2 centimeter breder en maar liefst 18,1 centimeter hoger. Die extra hoogte zit vooral in de carrosserie van de Model Y, want de bodemvrijheid verschilt met 16,7 centimeter niet wezenlijk van de 14 centimeter van de Model 3. Dat heeft positieve gevolgen voor de interieurruimte, waar we later nog even op terug zullen komen.
De getinte ramen zijn een ander aspect waarmee de Model Y zich onderscheidt. Daarmee moet je het overigens ook doen, want de auto is niet zonder donkere beglazing te bestellen. Verder is de kofferklep van de Y voortaan een vijfde deur omdat de achterruit mee scharniert. Daarmee is het een stuk makkelijker geworden om grote voorwerpen in te laden. Overigens valt de achterklep bij het sluiten wel behoorlijk hard in het slot. Voor veel mensen zal dit geen dealbreaker zijn, maar bij een Volvo XC40 P8 Recharge of een BMW iX3 - om maar even wat concurrenten te noemen - zal je dat niet aantreffen. Dat geldt ook voor de carrosserienaden, die bij de Model Y op sommige plekken net wat wijder zijn dan op andere plekken. Wat kwaliteit betreft staat het er bij Tesla weliswaar heel wat beter voor dan een aantal jaar geleden, maar nog steeds valt er op dit vlak wel een slag te slaan voor de Amerikanen.
Toyota RAV4 2.5 Plg-in Hybrid AWD GR Sport
DS 7 e-Tense 4X4 300 Antoine de Saint-Exupéry Collection
Nissan Ariya 87 kWh e-4orce Evolve
Lexus RZ 450e President Line
Mazda CX-60 2.5 E-Skyactiv PHEV AWD Homura
Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Ultimate
Audi Q4 e-tron 40 Advanced edition
Hyundai IONIQ 5 225 kW AWD Project 45
Skoda Enyaq iV 80 First Edition