Simpel samenstellen
Met een vanafprijs van 65.010 euro is de Model Y allerminst goedkoop. Tesla levert hem namelijk pas vanaf de 'Long Range' met vierwielaandrijving. Een goedkopere 'Standard Range' met alleen achterwielaandrijving was kort leverbaar in Amerika, maar uiteindelijk besloot Tesla om van die variant af te zien. Qua lakkleuren is de keuze beperkt tot 5 kleuren: Pearl White is standaard, het 'Deep Blue Metallic' van de testauto kost 1.200 euro extra. De duurste kleur is Red Multi-Coat, waarvoor je 2.300 euro achter moet laten bij Tesla. Het schoeisel van de Model Y beperkt zich tot 19- en 20-inch wielen. Voor die laatste 'Induction'-wielen, waarop onze testauto rolt, mag je nog eens 2.300 euro op tafel leggen.
Voor het interieur heb je de keuze uit zwart kunstleer met houtinleg of een wit interieur met witte sierlijsten, waarvoor je 1.200 euro moet bijleggen. Momenteel is de Model Y in Europa alleen verkrijgbaar met 5 zitplaatsen. Tesla zegt dat een zevenzitter binnenkort leverbaar wordt, maar wil daar geen termijn voor noemen. Een trekhaak behoort eveneens tot de mogelijkheden, maar die wordt dan pas na levering gemonteerd. Wel kun je dan 1.600 kilo trekken met je Model Y.
Tot slot kun je nog kiezen voor twee Autopilot-pakketten: Enhanced Autopilot en Full Self-Driving Capability. Met de eerste kan je Model Y automatisch van weghelft wisselen, automatisch inparkeren en op afstand bediend worden via je smartphone. Met het 'FSD'-pakket wordt het op termijn mogelijk om de auto zelf te laten rijden en herkent de Tesla stoplichten. Overigens zijn deze pakketten ook los 'over-the-air' te bestellen, mocht je bij aankoop twijfelen.
Error loading images. One or more images were not found.