Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line

- 8 november 2019

Als een grotere auto

De Peugeot 208 heeft motorisch gezien veel te bieden. Zo voorzien de Fransen de kleine hatchback desgewenst van een benzine-, diesel- of elektromotor. We konden al eerder vertellen over de e-208, de elektrische variant die ons niet teleur stelde. Nu is het tijd om met de benzineversie op pad te gaan en we kiezen voor een 100 pk sterke 1.2 PureTech. Qua vermogen valt deze versie mooi tussen de 75pk en 130 pk van de andere benzinemotoren in en bovendien is het de enige motor die je kunt combineren met zowel een achttraps automaat als een handgeschakelde zesbak.

De motor biedt een surplus aan vermogen en doet je niet snel verlangen naar de sterkere variant, die alleen met de EAT8 automaat is te verkrijgen en om die reden alleen al een stuk prijziger is. De handgeschakelde zesbak helpt je ondanks de vreemde pookknop met gemak door de verzetten heen en daarmee weet de auto moeiteloos te versnellen. Peugeot heeft echt werk gemaakt van de rijervaring, want waar het uitgaande model behoorlijk licht en afstandelijk stuurde, weet de nieuwe 208 een heel direct en zwaarder stuurgevoel te bieden. Op lange afstanden betekent dat koersvast doorrijden zonder al teveel correcties. Mits je de vrij bemoeizuchtige rijbaanhulp uitschakelt dan. Door dat zwaardere stuurgevoel, het evenwichtige onderstel en de goede geluidsisolatie heb je het idee in een auto uit een hogere klasse onderweg te zijn. Hoewel de auto nog steeds alleen schijfremmen voor heeft, weet de 208 ook een stuk zekerder te remmen dan zijn vrij wispelturige voorganger.

Uiteraard hebben we de kans niet onbenut gelaten om ook met de instapmotor en de sterkere versie op pad te gaan. De 75 pk sterke instapper biedt eigenlijk precies genoeg vermogen, zolang je niet het uiterste van de auto vergt. Doe je dat wel bij een vlotte invoegpoging of een inhaalactie, dan verlang je algauw naar meer vermogen. De 130 pk sterke variant met achttraps automaat weet nog meer uit te blinken in souplesse en kracht, waardoor je niet hard hoeft te trappen om gemakkelijk met het verkeer mee te komen. Toch voelt de 208 met de sterkste motor niet wezenlijk sneller dan de 100 pk versie met handbak.

100 pk
205 Nm
188 km/h
9,9 s
onb (4.2) l/100km
97 g/km
A
22%
€ 17.580
€ 29.080
€ 533 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Renault 5 E-Tech 150 pk Iconic Cinq

  • Citroën ë-C3 44 kWh Max

  • Mazda 2 Hybrid 1.5L VVT-I 116 Homura

  • Toyota Yaris Hybrid 130 Launch Edition

  • Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition

  • Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid Active Vignale

  • Hyundai i20 1.0 T-GDi 48V Premium

  • Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid Executive

  • Opel Corsa 1.2 Turbo 100 pk GS Line

  • 2019 - Peugeot e-208 EV 136 GT

  • 2015 - Peugeot 208 1.2 PureTech GT-Line

  • 2013 - Peugeot 208 GTi 1.6 THP

  • 2013 - Peugeot 208 1.0 VTi Active

  • 2012 - Peugeot 208 1.6 e-HDi Allure