Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line

- 8 november 2019

3D-Cockpit

Maar voordat we met de auto op pad kunnen gaan, vestigen we ons achter het compacte stuurtje op de bestuurdersstoel. De beschrijving van de i-Cockpit kunnen we overnemen uit tests van andere recente Peugeots, want ook in de nieuwe 208 geldt dat je even de tijd moet nemen om een goede zitpositie te bereiken. Als je dat voor elkaar hebt, kijk je in de GT-Line uit over het standaard aanwezige 3D-display. Het is lastig op de foto vast te leggen, maar de meters lijken naar je toe te kruipen. Volgens Peugeot verhoogt dit de verkeersveiligheid, doordat je de gegevens van de tellers eerder opneemt en daarom minder afgeleid bent van de weg. Een soort head-up display dus, maar dan dichter bij het stuur. Die voordelen konden wij niet ontdekken en de eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat het 3D-effect je na de eerste kilometers al niet meer opvalt. Het is dus meer een gimmick, maar het ziet er fraai uit.

Net als de rest van het interieur trouwens, want Peugeot levert geen half werk af. Het binnenste van de 208 bevat mooie materialen, fijne bedieningsknoppen en een groot multimediascherm dat in de richting van de bestuurder is geplaatst. Hierdoor voel je je op een prettige manier ingesloten en door het hooggeplaatste dashboard waan je je in een grotere auto. Door het comfortabele leder, goede isolatie en optioneel verkrijgbare massagestoelen blijft die beleving ook tijdens het rijden hangen. De voorstoelen weten een zeer goede ondersteuning te bieden en zijn goed te verstellen. De vierkante pookknop ligt een beetje vreemd in de hand en vraagt daarom wat gewenning.

Nog een klein ongemakje dat je alleen bij de handgeschakelde versie zult ervaren: de bekerhouders zijn vlak voor de pook geplaatst en als je er bijvoorbeeld een waterflesje in zet, kom je daar tijdens het schakelen telkens tegenaan. Op het gebied van binnenruimte is de 208 nog steeds geen ster. Concurrenten als de Volkswagen Polo en Renault Clio bieden simpelweg meer ruimte op de achterbank en in de kofferbak.

100 pk
205 Nm
188 km/h
9,9 s
onb (4.2) l/100km
97 g/km
A
22%
€ 17.580
€ 29.080
€ 533 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Renault 5 E-Tech 150 pk Iconic Cinq

  • Citroën ë-C3 44 kWh Max

  • Mazda 2 Hybrid 1.5L VVT-I 116 Homura

  • Toyota Yaris Hybrid 130 Launch Edition

  • Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition

  • Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid Active Vignale

  • Hyundai i20 1.0 T-GDi 48V Premium

  • Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid Executive

  • Opel Corsa 1.2 Turbo 100 pk GS Line

  • 2019 - Peugeot e-208 EV 136 GT

  • 2015 - Peugeot 208 1.2 PureTech GT-Line

  • 2013 - Peugeot 208 GTi 1.6 THP

  • 2013 - Peugeot 208 1.0 VTi Active

  • 2012 - Peugeot 208 1.6 e-HDi Allure