Ga voor geel
Zoals we al aangaven bij de test van de e-208 kun je moeilijk aan het uiterlijk ontdekken met welke aandrijving je van doen hebt. Welke 208 je ook voor je hebt, ze zijn duidelijk te herkennen als Peugeot en toch wezenlijk afwijkend van het uitgaande model. Dat uitgaande type was overigens - mede door een succesvolle facelift - tot in de nadagen van zijn carrière populair. Terwijl Renault met de nieuwe Clio qua design voortborduurt op zijn succesvolle voorganger, kiest Peugeot ervoor de nieuwe designtaal volledig te laten spreken bij de introductie van de kleine hatchback. Het effect is duidelijk, want de frisse nieuwkomer weet indruk te maken met zijn licht agressieve en toch aaibare uiterlijk.
Zeker de GT-Line met zijn kenmerkende LED-verlichting en sportieve accenten kan ons bekoren. En dan hebben we het nog niet eens over het spetterende Jaune Faro gehad, een lakkleur die ook nog eens gratis is. Voor de meer verlegen types zijn er ook saaiere kleuren, maar het geel staat de testauto ongelofelijk goed. Bovendien komen de zwart gespoten details rond de wielkasten, de spiegelkappen en het dak mooi uit in deze uitvoering. Hoewel de auto zijn eigen karakter heeft, zijn invloeden van de 508 en 3008 duidelijk zichtbaar. Het maakt de auto aan de ene kant erg volwassen en aan de andere kant lekker speels. Een prima balans en we zijn benieuwd of de auto dat in het rijgedrag ook kan laten zien.
Renault 5 E-Tech 150 pk Iconic Cinq
Citroën ë-C3 44 kWh Max
Mazda 2 Hybrid 1.5L VVT-I 116 Homura
Toyota Yaris Hybrid 130 Launch Edition
Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid Active Vignale
Hyundai i20 1.0 T-GDi 48V Premium
Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid Executive
Opel Corsa 1.2 Turbo 100 pk GS Line