Waar voor je geld
Een sterk punt van Aziatische auto's is dat ze veelal beschikken over een rijke uitrusting voor relatief weinig (extra) geld. Bij de Ceed is dit niet anders. Instappen kan vanaf 22.595 euro met de 1.0 T-GDI 120 pk ComfortLine. Zaken als cruise control, LED-dagrijverlichting, actieve rijbaanassistentie, een grootlichtassistent en statische bochtverlichting behoren in dat geval tot de standaarduitrusting. Onze testauto was een 1.4 T-GDI 140pk ExecutiveLine, die een consumentenadviesprijs van 32.540 euro heeft. De enige optie die op de testauto besteld kon worden, was de metallic lak Deluxe White à 695 euro. Voor de rest ontbreekt het je aan niets. Bij de ExecutiveLine krijg je onder andere stoelverwarming (ook achterin) en verkoeling, stuurwielverwarming, een JBL-stereo, LED-koplampen, panoramadak en diverse goed werkende rijhulpsystemen zoals rijbaan- en dodehoekassistentie (Kia DriveWise). Kortom, voor die dikke 32.000 euro kom je werkelijk niets tekort.
Met de value for money zit het dus wel snor, maar desondanks is het wel opmerkelijk te noemen dat je voor de zeventraps automaat met dubbele koppeling maar liefst 2.000 euro moet bijleggen ten opzichte van de handbak. Ook is het niet mogelijk om de handgeschakelde variant te bestellen in combinatie met adaptieve cruisecontrol. Wil je die optie graag hebben, dan zit je vast aan de automaat. Enfin, het zijn een paar kleine aanmerkingspunten op een verder heel compleet pakket. Het scheelt dat je bij de Kia-dealer niet hoeft na te denken over een hele waaier aan opties!
Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive
Seat Leon 1.5 eTSI FR
Skoda Scala 1.5 TSI Sport Business
Toyota Corolla 2.0 Hybrid Premium
Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business
Nissan LEAF 40 kWh Tekna
Honda Civic 1.0 i-VTEC Premium
Hyundai i30 1.0 T-GDI First Edition
Hyundai IONIQ 1.6 HEV First Edition
Volvo V40 T3 Nordic+