Strakke styling
De vorige Cee'd was allerminst een lelijke auto, maar toch oogde hij -zeker zonder GT-line- een tikkeltje suf en was het meteen duidelijk dat je met een Aziatische auto van doen had. In dit opzicht is er bij de nieuwe Ceed duidelijk flinke progressie geboekt. Een belangrijk stijlelement om dit te bewerkstelligen, is dat de raamlijn boven de portieren nu recht loopt en achterin schuin afloopt in plaats van oploopt. Onze testauto is een ExecutiveLine, wat betekent dat hij is uitgerust met mooie LED-verlichting, een glazen panoramadak, dik aangezette bumpers en 17-inch lichtmetalen wielen. Hiermee oogt hij een stuk frivoler en sportiever dan een vergelijkbare i30, misschien wel de belangrijkste concurrent voor de Ceed.
Toch is het exterieur van de Ceed niet geheel vrij van onvolkomenheden. Het was bijvoorbeeld mooier geweest als er onder de sportieve achterbumper twee ovalen uitlaatsierstukken prijkten. Daarnaast is het apart dat alleen de deurgrepen van de voorportieren verlicht worden bij het ontgrendelen van de auto. De LED-jes zijn een leuke toevoeging, maar op deze manier oogt het enigszins onaf. Onder de streep zijn het echter maar kleine dissonanten in een design dat harmonieus en bovenal Europees aandoet.
Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive
Seat Leon 1.5 eTSI FR
Skoda Scala 1.5 TSI Sport Business
Toyota Corolla 2.0 Hybrid Premium
Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business
Nissan LEAF 40 kWh Tekna
Honda Civic 1.0 i-VTEC Premium
Hyundai i30 1.0 T-GDI First Edition
Hyundai IONIQ 1.6 HEV First Edition
Volvo V40 T3 Nordic+