Kia Ceed 1.4 T-GDI ExecutiveLine

Max Veldhuis - 30 september 2018

Strakke styling

De vorige Cee'd was allerminst een lelijke auto, maar toch oogde hij -zeker zonder GT-line- een tikkeltje suf en was het meteen duidelijk dat je met een Aziatische auto van doen had. In dit opzicht is er bij de nieuwe Ceed duidelijk flinke progressie geboekt. Een belangrijk stijlelement om dit te bewerkstelligen, is dat de raamlijn boven de portieren nu recht loopt en achterin schuin afloopt in plaats van oploopt. Onze testauto is een ExecutiveLine, wat betekent dat hij is uitgerust met mooie LED-verlichting, een glazen panoramadak, dik aangezette bumpers en 17-inch lichtmetalen wielen. Hiermee oogt hij een stuk frivoler en sportiever dan een vergelijkbare i30, misschien wel de belangrijkste concurrent voor de Ceed. 

Toch is het exterieur van de Ceed niet geheel vrij van onvolkomenheden. Het was bijvoorbeeld mooier geweest als er onder de sportieve achterbumper twee ovalen uitlaatsierstukken prijkten. Daarnaast is het apart dat alleen de deurgrepen van de voorportieren verlicht worden bij het ontgrendelen van de auto. De LED-jes zijn een leuke toevoeging, maar op deze manier oogt het enigszins onaf. Onder de streep zijn het echter maar kleine dissonanten in een design dat harmonieus en bovenal Europees aandoet. 

140 pk
242 Nm
210 km/h
8,9 s
6,9 (5.9) l/100km
135 g/km
D
22%
€ 22.595
€ 32.540
€ 597 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive

  • Seat Leon 1.5 eTSI FR

  • Skoda Scala 1.5 TSI Sport Business

  • Toyota Corolla 2.0 Hybrid Premium

  • Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

  • Nissan LEAF 40 kWh Tekna

  • Honda Civic 1.0 i-VTEC Premium

  • Hyundai i30 1.0 T-GDI First Edition

  • Hyundai IONIQ 1.6 HEV First Edition

  • Volvo V40 T3 Nordic+

  • 2020 - Kia XCeed 1.6 T-GDi DynamicPlusLine

  • 2019 - Kia Ceed Sportswagon 1.4 T-GDi DCT7 ExecutiveLine

  • 2016 - Kia cee'd 1.0 T-GDI GT-Line