Kia Ceed 1.4 T-GDI ExecutiveLine

Max Veldhuis - 30 september 2018

Nét geen Golf

Bij het dichttrekken van de deur valt er meteen iets op: het solide geluid en het gemak waarmee het portier in het slot valt. Het deed ons zelfs een beetje denken aan het geluid van de deuren van een Mercedes-Benz. Deze solide en robuuste indruk zet zich voort in de rest van het interieur. Ten opzichte van zijn voorganger heeft zich in het binnenste van de Ceed een ware transformatie voorgedaan. Het scherm voor de navigatie en multimedia zit nu mooi bovenin de middenconsole en het geheel oogt zeer opgeruimd. Alles zit waar het zitten moet, de ergonomie en het gebruiksgemak zijn dik in orde. Een handige mogelijkheid is het aflegvakje onder de knoppen voor de klimaatcontrole. Leg je telefoon hierin, en hij laadt draadloos op wanneer je telefoon over die mogelijkheid beschikt. De naden tussen de panelen zijn flinterdun en alles lijkt met zorg in elkaar gezet te zijn. Wat de binnenruimte betreft is de Ceed adequaat en in lijn met de concurrentie. Wanneer je niet te lang bent, kun je als bestuurder prima achter jezelf zitten. 

Wel zijn er op sommige plekken in het interieur duidelijk mindere materialen gebruikt, bijvoorbeeld aan de onderkant van het dashboard en de deuren. Dit is niet echt hinderlijk, maar het steekt wel een beetje misplaatst af tegen de rest van het interieur. Daarbij zijn de sierlijsten en de middenconsole glimmend zwart uitgevoerd. Dit ziet er weliswaar mooi en strak uit, maar vooral op de middenconsole is het tamelijk krasgevoelig en wordt het heel snel stoffig. Door dit soort details wordt het duidelijk dat de Ceed wat afwerking betreft nog niet helemaal op het niveau van de Volkswagen Golf zit. Het verschil tussen de Aziaten en de Europeanen wordt per generatie echter alsmaar kleiner en kleiner. De nieuwe Ceed draagt in ieder geval zijn steentje bij aan het verder dichten van dit gat.

140 pk
242 Nm
210 km/h
8,9 s
6,9 (5.9) l/100km
135 g/km
D
22%
€ 22.595
€ 32.540
€ 597 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive

  • Seat Leon 1.5 eTSI FR

  • Skoda Scala 1.5 TSI Sport Business

  • Toyota Corolla 2.0 Hybrid Premium

  • Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

  • Nissan LEAF 40 kWh Tekna

  • Honda Civic 1.0 i-VTEC Premium

  • Hyundai i30 1.0 T-GDI First Edition

  • Hyundai IONIQ 1.6 HEV First Edition

  • Volvo V40 T3 Nordic+

  • 2020 - Kia XCeed 1.6 T-GDi DynamicPlusLine

  • 2019 - Kia Ceed Sportswagon 1.4 T-GDi DCT7 ExecutiveLine

  • 2016 - Kia cee'd 1.0 T-GDI GT-Line