De gulden middenweg
We reden de Ceed met de nieuwe 1.4 T-GDI viercilinder. Het blok doet zijn werk soepel en in stilte, maar wanneer je gas geeft hoor je wel degelijk een sportieve grom. Van buiten valt er zelfs een rauw randje te bespeuren. Het blok pakt onderin lekker op en kan schakellui gereden worden, maar ook in de hogere regionen van het toerengebied blijft hij er lekker aan trekken. De 1.4 is alleen niet echt een zuinigheidswonder: na onze week testen bleef de verbruiksmeter steken op 6,9 liter op 100 km. Je krijgt hier echter wel een hoop souplesse voor terug. Deze motor is een match made in heaven met de Ceed. De zesbak schakelt daarbij zeer trefzeker en de schakelwegen zijn kort. Wel klinkt het schakelen zelf af en toe een beetje blikkerig; een kleine smet op een verder zeer fijne aandrijflijn.
De beoordeling van het rijgedrag houdt natuurlijk niet op bij het blok, daar begint het pas. Waar de vorige Ceed tamelijk afstandelijk aanvoelde, heeft Kia met het nieuwe model meer betrokkenheid bij het rijden weten te creƫren. De Ceed blijft in de bochten mooi vlak, maar is daarnaast ook meer dan voldoende comfortabel en filtert oneffenheden mooi weg. Wat het stuurgevoel betreft is hij goed te vergelijken met een Volkswagen Golf. Je krijgt niet overdreven veel feedback via het stuur, maar de inrichting is direct, lineair en beschikt over voldoende tegendruk. In de bochten kun je de auto feilloos plaatsen en reageert hij voorspelbaar op je input. De Ceed is wat rij-eigenschappen betreft zeer goed in balans. Dagelijkse bruikbaarheid staat bij Kia nog steeds voorop, maar ook de wat meer sportieve rijder zal zeker niet teleurgesteld zijn.
Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive
Seat Leon 1.5 eTSI FR
Skoda Scala 1.5 TSI Sport Business
Toyota Corolla 2.0 Hybrid Premium
Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business
Nissan LEAF 40 kWh Tekna
Honda Civic 1.0 i-VTEC Premium
Hyundai i30 1.0 T-GDI First Edition
Hyundai IONIQ 1.6 HEV First Edition
Volvo V40 T3 Nordic+