Groot en zuinig
Zijn er om deze gunstige prijs concessies gedaan ten aanzien van het rijgedrag? Eigenlijk niet. Met zijn 'SUV-proporties' is deze RAV4 geen kleintje. Dat vertaalt zich direct door in het rijgedrag; je voelt dat je op weg bent met een grote auto. Drempels en oneffenheden in het wegdek vallen bijna weg en worden door het onderstel goed opgevangen. De bediening van het stuurwiel is echter vrij gevoelloos en veel feedback wordt er niet gegeven. Door over te schakelen op de 'sportstand' lijkt de besturing iets zwaarder te worden, maar de gevoelloosheid blijft de boventoon voeren. De gasrespons is daarentegen goed en de motor is nauwelijks hoorbaar tijdens het rijden. Zodra het gas wat harder ingetrapt wordt, treedt het motorgeluid meer op de voorgrond, maar storend wordt het nooit. De tweewielaangedreven variant komt prima mee in het dagelijks verkeer. Met de 2,5 liter motor kom je geen moment power te kort. De acceleratie van 0-100 km/u verloopt in 8,3 seconden, waarbij concurrenten als de CX-5 en de Tiguan - met een vergelijkbaar prijskaartje - beduidend langzamer zijn en er al snel anderhalve seconde langer over doen. Door de samenwerking tussen de benzinemotor en de elektromotor kan er met de RAV4 ook zuinig gereden worden. Indien er bewust omgegaan wordt met het gaspedaal is een praktijkverbruik van 1 op 18 eenvoudig worden genoteerd.