Spaar-SUV
In 2013 werd de Outlander PHEV in ons land meer dan 10.000 keer besteld, zonder dat er door de kopers ook maar één kilometer in was gereden. Een grote gok voor de zakelijke rijders die hun kans op nul procent bijtelling of de zelfstandigenaftrek wilden veiligstellen. Veel berijders ruilden auto's uit het premium segment in, waardoor de overstap op de plug-in SUV een hele overgang was. Toch maakte de Japanner veel beloftes waar, want de auto was uniek in zijn klasse door de 1.500kg aan te trekken gewicht, vierwielaandrijving en vijf volwaardige zitplaatsen, terwijl de auto toentertijd voordeliger geprijsd was dan een Ampera of Prius Plug-In.
Anno 2015 is de situatie behoorlijk veranderd. Het aanbod van bijtellingsvriendelijke auto's is uitgebreid, waardoor auto's als de Passat GTE en de A3 e-tron flink wat marktaandeel opsnoepen. Bovendien is het bijtellingsvoordeel in 2016 in mindere mate aanwezig, aangezien op plug-ins dan minimaal vijftien procent moet worden bijgeteld. Mitsubishi liet zich hierdoor niet weerhouden om een gefacelifte versie van de Outlander PHEV te presenteren. De laatste maanden van 2015 zit het merk nog gebakken, maar kan de hybride SUV ook daarna nog van enige betekenis zijn?
Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD GR Sport
Peugeot e-3008 73 kWh 210 Allure
Nissan Ariya 87 kWh e-4orce Evolve
Kia Niro EV 64 kWh ExecutiveLine
Mazda CX-60 2.5 E-Skyactiv PHEV AWD Homura
Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Ultimate
Kia EV6 77.4 kWh RWD Plus
Audi Q4 e-tron 40 Advanced edition
Aiways U5 63 kWh Premium
Hyundai IONIQ 5 225 kW AWD Project 45